Hoeveel Water Moet Je Dagelijks Drinken Om Je Optimaal Te Voelen?

Ok, eerst even een andere vraag: kan je je eigenlijk 'optimaal voelen' als je dagelijks voldoende water drinkt?

​Het antwoord op deze vraag is ja!

Alle cellen in je lichaam zitten vol met water en daarom is het vrij logisch dat je dagelijks voldoende water binnen moet krijgen om je 'optimaal' te voelen.​

In deze blog kom je te weten hoeveel water/vocht jij dagelijks moet binnenkrijgen en hoeveel water/vocht je dagelijks verliest. 

HET GROTE PLAATJE

Als we teruggaan naar de evolutie van de mensen, kunnen we concluderen dat we zijn ontstaan vanuit water. 

Jouw lichaam bestaat voor ongeveer 55 tot 60% uit water​, dus het is niet zomaar een dingetje waar je geen aandacht aan hoeft te besteden.

Zo bestaat een gemiddelde man van 90 kilo voor ongeveer 54 kilo uit water en een vrouw van 60 kilo uit 33 kilo water (en op sommige dagen van je menstruatie cyclus, voelt het vaak als meer dan dat). 

Als baby kom je ter wereld met ongeveer 75% van je lichaam dat bestaat uit water​.

Water bevindt zich binnen onze cellen van het lichaam, maar ook daarbuiten. Kortom, we zijn voor een groot deel water en dat is het belangrijkste om in je achterhoofd te houden tijdens het lezen van deze blog.

Zo bestaan je:

  • Cellen van je botten uit 22% water
  • Cellen van vetweefsels uit 25% water
  • Cellen van spieren en hersenen uit 75% water
  • Cellen in je bloed uit 83% water
  • Ogen uit 95% water

Je kan hieruit concluderen dat de samenstelling van je lichaam (samen met andere belangrijke factoren zoals je hormonen) bepalen hoeveel water je dagelijks met je meedraagt.

WATER BALANS

Water balans is de relatie tussen het vocht wat je dagelijks binnenkrijgt en het vocht dat je dagelijks verliest.

  • We krijgen vocht binnen via (vanzelfsprekend) onze voeding en drinken, maar we kunnen ook vocht opnemen door onze huid. 
  • We verliezen vocht door te zweten en via de lucht die we uitademen. Bovendien plassen we natuurlijk ook een groot deel uit en zit het ook in onze p tot de oep.

Gemiddeld krijgen we zo'n ongeveer 1 liter vocht binnen via het eten dat we dagelijks naar binnen werken, maar dit wordt natuurlijk wel bepaald door wat we eten. 

HOEVEEL WATER HEB JE DAGELIJKS NODIG?

We hebben geluk, want ons lichaam geeft vaak zelf aan wanneer we moeten drinken. 

Denk maar even na. We krijgen meer dorst als:​

  • Het warmer is
  • De lucht droger is
  • We iets zouts hebben gegeten
  • We alcohol hebben gedronken
  • We hebben gezweet 

En we hebben minder dorst als het:

  • Kouder is
  • Het 'vochtig' weer is
  • We niet veel hebben gezweet

Je bent hier tenslotte maar voor 1 vraag, dus laten we die maar snel behandelen:

Hoeveel moet je dagelijks drinken?

Het is allemaal niet zo ingewikkeld en vaak wordt er moeilijker over gepraat dan het daadwerkelijk is.

  • De meeste volwassenen hebben als minimumlevel genoeg aan 3 liter water op een dag (ja ik weet het, dit kan schokkend overkomen). Ongeveer 1 liter komt vanuit je voeding, dus dan heb je nog 2 liter die je moet binnenkrijgen via het drinken...
  • (Vanzelfsprekend) hebben grotere mensen meer vocht nodig in vergelijking met kleinere mensen. Dit is ook de reden waarom Jordy minimaal 4,5 liter water per dag drinkt.
  • Als je ziek bent en veel water verliest door diarree of boven de pot hangen, heb je meer water nodig dan dit minimumlevel.
  • Als het warmer of droger weer is (denk aan de zomer aan het strand), doe je er verstandig aan om minimaal 500 ml water extra te drinken.
  • Als je dagelijks hard sport, heb je tot wel 6 liter vocht per dag nodig. 

Dit zijn een beetje de algemene richtlijnen, maar voor de mensen die echt zeker van hun zaak willen zijn, is er ook een berekening:

Voor iedere kilo lichaamsgewicht heb je dagelijks 30 tot 40 milliliter water nodig. 

HOEVEEL VOCHT VERLIES JE DAGELIJKS?

Zoals eerder in deze blog staat beschreven, kan je vocht op verschillende manieren ook weer kwijtraken.

Ademhalen en verdamping via de huid​

Via onze mond en neus verliezen we vocht en onze huid stoot ook altijd vocht uit. Je merkt dit niet als je niet actief sport, maar dit gaat altijd door.

We verliezen zo'n 0.4-0.5 milliliter water per kilo lichaamsgewicht per uur op deze manier. Dus bij een persoon van 70 kg, is dit ongeveer 650-850 milliliter per 24 uur.

Zweten

We zweten niet veel als we lekker heel de dag op de bank hangen of achter onze bureaustoel zitten, maar tijdens het bewegen kunnen we vaak een behoorlijke hoeveelheid vocht verliezen.

We gaan het hier niet te moeilijk maken. We zweten ongeveer 0.5-2.0 liter per uur dat we sporten (en daarmee bedoelen we niet snake spelen terwijl je wandelt op een loopband).​

Plassen en P tot de oepen

Een gemiddelde volwassene heeft ongeveer 400-500 ml water per dag nodig voor het functioneren van de nieren. Dit is echt het absolute minimum.

MORAAL VAN HET VERHAAL

Met deze korte blog willen we je duidelijk maken dat voldoende drinken belangrijk is, maar dat je er niet al te veel mee bezig moet zijn.

Vaak geeft je lichaam zelf aan wanneer je vocht nodig hebt en zal je dit snel genoeg merken doordat je eventueel hoofdpijn krijgt of slapper voelt als je dit negeert.​

Dit bericht is gepost in Food. Bookmark de link.
>