Op Deze Manier Haal Jij Uit Iedere Training Voldoening!

In de fitwereld van tegenwoordig, lijkt het wel alsof je aan krachttraining moet doen om bij de 'club' te horen. 

Op Instagram vliegen de krachthonk selfies, squat video's en booty foto's je dan ook om de oren.

Allemaal super leuk en motiverend, maar wat nou als jij helemaal geen voldoening haalt uit een uurtje trainen in het krachthonk?  

Dan is het ten eerste belangrijk om jezelf af te vragen waardoor dit komt. 

Misschien ligt jouw aandacht tijdens de training wel heel ergens anders (een whatsapp gesprek, je Instagram tijdlijn of candy crush?), vind je de oefeningen helemaal niet leuk, werk je niet volgens een plan waardoor je geen progressie ziet of vind je het het totaal niet zwaar en zweet je nooit?

Genoeg redenen dus die ervoor kunnen zorgen dat jij geen voldoening uit je training haalt. Maar hoe ga je dit dan veranderen? 

Dat vertel ik je vandaag in deze blog met 4 simpele tips! 

1. WERK VOLGENS EEN PLAN

Wat ik vaak zie gebeuren, is dat mensen naar de sportschool gaan zonder enig idee te hebben wat ze daar eigenlijk gaan doen.

Ze hoppen van apparaat naar apparaat en hebben g​een flauw idee welke spiergroepen nou eigenlijk met welke oefening getraind worden. Laat staan dat er een logische opbouw in de training zit. 

Misschien voel jij je wel aangesproken met de tekst hierboven en bedenk je je nu dat je inderdaad maar wat doet.

Is niet erg hoor, want de meeste mensen beginnen zo en ook voor mij begon mijn passie voor fitness door van apparaat naar apparaat te hoppen zo'n drie jaar geleden. 

Gelukkig heb ik inmiddels wel de kennis en heb ik deze toegepast in een compleet fitnessplan. Deze kan je hieronder gratis downloaden:

2. KIES HET AANTAL HERHALINGEN/SETJES DAT BIJ JOU PAST

De één vind het leuk om te trainen voor kracht, terwijl de ander zich liever focust op het opbouwen van spiermassa en weer een ander voldoening haalt uit een training gebaseerd op uithoudingsvermogen. Maar wat moet je nou doen voor welk doel? En hoe kom je erachter wat past bij jou?

Hiervoor moet je jezelf afvragen waar jij een voldaan gevoel van krijgt.

Loop jij voldaan de gym uit als je weer een nieuw pr op de squat hebt neergezet? Of haal jij voldoening uit een flinke zweetsessie en verzuring van hier tot Tokyoooo

Als je het antwoord hierop weet, is het tijd om te kijken naar wat jij moet doen om die voldoening uit iedere training te halen.

aantal herhalingen per set

doel

1-5

Trainen voor kracht

5-8

Trainen voor kracht en spiergroei (tegelijk)

8-10

Trainen voor spiergroei met een beetje kracht

10-12

Trainen voor spiergroei met een beetje uithoudingsvermogen

12-15

Trainen voor uithoudingsvermogen met een beetje spiergroei 

15-20+

Trainen voor uithoudingsvermogen

Natuurlijk horen bij ieder doel ook verschillende rustperiodes. Deze zijn als volgt: 

trainingsdoel

oefeningen

aantal herhalingen

aanbevolen rustperiode

Trainen voor kracht

Compound oefeningen

1-8

3-5 minuten

Trainen voor spiermassa

Isolatie oefeningen, oefeningen met machines

8-15

1-2,5 minuut

Trainen voor uithoudingsvermogen

Alle soorten bewegingen

15+

10-30 seconde

3. FOCUS JE 100% OP DE TRAINING

En whatsappen, en je mailtjes checken en sporten gaat niet werken. Op deze manier zullen je rustperiodes van 1 naar 5 minuten gaan zonder dat je er erger in hebt en loop je uiteindelijk de gym uit met het gevoel dat je niks gedaan hebt (behalve whatsappen en je mailtjes checken dan).

Probeer daarom je telefoon weg te leggen of deze alleen te gebruiken als timer of voor muziek tijdens een training. Je zult zien dat je hierdoor veel beter de focus kunt leggen op je oefeningen en dat je met een voldaner gevoel de gym uit stapt!

4. DOE IETS WAT JE LEUK VINDT

Gaan krachttrainen terwijl je er niks aan vindt om 'erbij te horen' is iets wat je niet moet doen. 

Hierdoor zal je met tegenzin naar de sportschool gaan en allerlei dingen in de sportschool bedenken waardoor je niet aan sporten toekomt (kletsen met een oude vriendin, koffie drinken in de koffiehoek en workout selfies maken terwijl je eigenlijk niet eens een workout doet).​ 

Kies daarom echt iets waar jij blij van wordt. Of dit nou hardlopen, zumba, zwemmen, fietsen of ​HIIT-cardio is, het kan allemaal!

Met deze blog hoop ik dat je weet wat je moe doen om voldoening uit iedere training te halen. Mocht je nou toch nog ergens vragen over hebben, stel deze dan gerust in de reactie's hieronder of stuur een mailtje naar estrella@jorellafit.nl​. 

Tot snel!

>