Opgelet: Dit Moet Je Doen Tegen Verleidingen Op Je Werk!

Tijdens het weekend komen we veel in aanraking met verleidingen, maar we moeten niet vergeten dat dit ook op het werk het geval kan zijn. 

Met de broodjes kroket en gezond (niet dus) in de kantine en de taarten van jarige collega's op je bureau, wordt het je namelijk niet bepaald makkelijk gemaakt om de gezonde tour vol te houden.

En dan hebben we het nog niet eens over je collega's die steeds meer vragen waarom je niet gezellig een broodje kroket mee eet... 

Om je een handje te helpen, delen we een aantal tips die jouw op de gezonde tour zullen houden!

1. BEGIN DE DAG GOED

De kans is groot dat het ontbijt er soms bij inschiet als je vroeg de deur uit moet voor werk. 

Op zich helemaal niet erg, want het ontbijt is niet de belangrijkste maaltijd van de dag zoals soms beweerd wordt en zorgt er ook niet voor dat jij je verbrandingsmotor aanzet. 

Wanneer dit gebeurt is het wel belangrijk om voor de lunch (en na de lunch) naar gezonde snacks te grijpen. Neem dus altijd wat voedzaams mee wat je ontbijt kan vervangen, zoals yoghurt met fruit, crackers met kipfilet of overnight oats. 

2. PLAN JE MAALTIJDEN AAN HET BEGIN VAN DE WEEK

Heel belangrijk en niet geheel onbekend: 'foodpreppen'.

Natuurlijk is het niet nodig om alle maaltijden van de week voor te bereiden, maar wanneer je voor een aantal dagen je lunch voorbereid, maak je het jezelf stukken makkelijker. 

Maak bijvoorbeeld een pastasalade voor 3 dagen met gerookte zalm of eiermie met kip en groente en bewaar deze in de vriezer of smeer de avond van tevoren een wrap in met cream cheese en verdeel er wat plakjes kipfilet, komkommer, tomaat en sla overheen. 

3. DRINK GENOEG WATER

Tijdens een drukke werkdag kan voldoende drinken er nog wel eens bij in schieten. 

Water is niet alleen belangrijk voor je huid, haar en gezondheid, maar ook helpt het tegen honger. Het is daarom van belang om altijd een flesje of glas water in de buurt te hebben staan. En is het glas of flesje leeg? Dan kan je gelijk even je benen strekken om hem te vullen!

Tip: voeg een spuitje Karvan Cevitam Go toe als je het moeilijk vindt om voldoende water te drinken. Zwarte koffie en thee kunnen natuurlijk ook altijd!​

4. NEEM GEZONDE SNACKS MEE

Het o zo bekende '4 uur momentje' is nog steeds een valkuil voor vele. 

Met een schaal vol roze- en gevulde​ koeken op de hoek van je tafel, is de verleiding natuurlijk ook groot om hier iets van te snoepen. Deze verleiding wordt nog eens groter wanneer je zelf niks bij je hebt en trek begint te krijgen. 

Zorg er daarom altijd voor dat je voldoende 'gezonde' snacks bij je hebt.

Ik zeg altijd: neem liever een appel te veel dan te weinig mee. 

Mijn favoriete snacks tijdens een werkdag zijn ongezouten noten, fruit, groente met zelfgemaakte hummus en rijstwafels met cream cheese en kipfilet.

5. VERTEL JE COLLEGA'S OVER JOUW DOELEN

Wanneer je collega's niet op de hoogte zijn over jouw doelen, kunnen ze je het lastig maken. 

'Neem je nou weer geen taart?', 'wat heb je nu weer bij je?' of 'ongezellig ben jij zeg', zijn zinnen die regelmatig uitgesproken worden naar mensen die bewust bezig zijn met hun voeding en dus complimenten zouden moeten krijgen in plaats van demotiveerde zinnen of vragen. 

Vertel daarom gewoon eens tijdens de lunch waarom je bepaalde keuze's maakt! Misschien krijg je dan alsnog een negatieve reactie, maar in dat geval moet je gewoon onthouden dat jij uiteindelijke degene zult zijn die zijn/haar doelen behaalt en fit en energierijk door het leven gaat!

6. NEEM EENS WAT VOOR JE COLLEGA MEE

Ondanks de steeds groter wordende groep mensen die bewust bezig is met voeding, is de kans groot dat 90% van jouw collega's een afkeer hebben tegen bananenbrood, suikervrije muffins en 'healthy' pastasalades. 

Om je collega's te overtuigen, hoef je maar één ding te doen: ze zelf laten ervaren hoe lekker 'gezond' eten is!

Neem dus gewoon eens een portie extra mee en overtuig je collega van gezonde voeding. 

7. MAAK AF EN TOE EEN UITZONDERING

Bestaat het bedrijf 10 jaar, hebben jullie wat bijzonders te vieren met de afdeling of gaat je baas met pensioen, dan kan het geen kwaad om een uitzondering te maken. 

Werken aan je doelen betekent namelijk niet dat je nooit meer 'buiten je planning' kan eten.

Wij zeggen altijd: houd de 80-20% regel aan. Hierbij geldt dat je 80% van je voeding (dit kan je over een dag, maar ook over een week bekijken) uit onbewerkte producten haalt, en 20% uit bewerkte of 'minder gezonde' producten.​

Door deze regel te hanteren werk je aan je doelen, maak je bewuste keuze's en kan je ook gewoon genieten van een feestje hier en daar! 

Tip: vraag jezelf wel altijd af of je er echt trek in hebt of omdat je iets eet om het eten. Wanneer er bijvoorbeeld een schaal chips staat waar je eigenlijk helemaal geen trek in hebt, is het zonde om hier je 20% aan te besteden!

CONCLUSIE

Met deze tips kom jij vast en zeker healthy je werkdagen door en heb je geen excuses meer om naar die ongezonde broodjes van de kantine of de taart van je jarige collega te grijpen.

En mocht je toch een keer echt trek hebben in die punt taart of dat lekkere broodje, dan kan je natuurlijk altijd een uitzondering maken! 🙂 

KLAAR VOOR VERANDERING
transformaties
aanmelding
>