Ik weet niet hoe het komt, maar op de één of andere manier lijkt het erop dat we steeds minder de tijd nemen voor het bereiden van een maaltijd. 

De kant en klare maaltijden, bezorgdiensten en voorgesneden groente zijn helemaal trendy en ook het 'ik eet wel wat op het station'-fenomeen is niet te missen. 

Mij valt het in ieder geval enorm op dat de gemiddelde mens steeds minder de tijd neemt om te eten. Laat staan voor de bereiding ervan...

Zelf vinden Jordy en ik het heel belangrijk om de tijd te nemen voor een maaltijd. Dit hebben we vanaf jongs af aan vanuit ons gezin meegekregen, dus dit zit er echt ingehamerd. Bij ons thuis is het dan ook niet gek als we met elkaar koken en vervolgens ruim een uur aan tafel zitten tijdens het diner. 

IK HEB GEEN TIJD

Je kent het vast wel, het 'ik heb geen tijd'-excuus. Wat ik vind van dit excuus? Onzin! 

Iedereen heeft namelijk 24 uur per dag en bij de één zit die 24 uur voller dan bij de ander. Maar met een juiste planning en een beetje vooruitdenken, heeft iedereen de tijd om een lekkere maaltijd in elkaar te toveren en daar bewust van te genieten. 

Een lekkere voedzame maaltijd, hoeft namelijk helemaal niet ingewikkeld te zijn!

HOE MAKKELIJKER, HOE BETER

Zelf zijn we bij Jorellafit van de simpele maaltijden. We hebben altijd een aantal basics in huis en daar maken we de hele week verschillende maaltijden mee. 

Deze manier van plannen hanteren we ook in de voedingsschema's die we voor onze klanten maken: in veel gerechten zitten dezelfde basics, maar toch maak je er dagelijks weer heel wat anders mee. 

Een lijstje van onze wekelijkse basics (voor het diner) ziet er ongeveer zo uit:

  • Kipfilet
  • Mager runder gehakt
  • Iets vegetarisch: tempeh, groenteburgers, tofu etc.
  • Groente: kool, courgette, paprika, champignons, ui, wortel, sla, tomaat, komkommer etc.
  • Yoghurt, kwark, melk, cream cheese (light)
  • Noten
  • Koolhydraten: pasta, rijst, wraps, aardappelen, brood, mie
  • Kruiden naar wens

Door deze basics altijd in huis te hebben, kan je jezelf binnen 15 minuten voorzien van de lekkerste maaltijden.

STAPPENPLAN

Maar hoe bespaar je dan tijd tijdens het koken? Dat is heel simpel, volg het volgende stappenplan & voor je het weet ben je sneller dan ooit!!

1. Haal de basics in huis voor de hele week.
Met het bovenstaande lijstje kom je al heel ver! Je kunt er eindeloos mee variëren en hebt een goede mix aan macronutriënten in huis. 

2. Prep in het weekend de groente voor de komende dagen. 
De foodprocessor van KitchenAid kan je hierbij enorm helpen. Binnen 5 minuten heb je alles gesneden in het gewenste formaat en liggen de groente, gesneden en wel, in je koelkast. Uiteraard kan je er ook voor kiezen om de groente met de hand te snijden, het zal dan wel ietsje langer duren, maar daar heb je later in de week alleen maar profijt van!

Wij sneden en raspten vandaag bijvoorbeeld witte kool, wortels, sperzieboontjes, paprika, bleekselderij en courgette.

koken

3. Vries de eiwitrijke producten al in porties per maaltijd in. 
Wij zijn thuis met vier personen dus vriezen altijd vier kipfilets, 400 gram gehakt, 4 vegaburgers etc. in in zakjes. Op deze manier hoef je niet moeilijk te doen met ontdooien en pak je gewoon direct de juiste hoeveelheid uit de vriezer. 

4. Bereid op de dag zelf drie à vier verschillende groente, één eiwitbron en één koolhydraatbron uit de (koel)kast.
Je hoeft van tevoren niet meer na te denken wat je gaat eten, aangezien je alles klaar hebt liggen. Of je nou een wrap, pasta of rijst met groente en iets van eiwitten maakt, het is allemaal zo gepiept!!

CONCLUSIE

Met deze vier simpele stappen, is koken makkelijker dan ooit!

Je hoeft van tevoren nooit meer na te denken over wat je gaat maken en bent altijd binnen 15 minuten klaar. Naast de tijd die je bespaart tijdens het koken, bespaar je ook nog eens veel tijd doordat je alle boodschappen in één keer haalt! Een win-win situatie dus.

Oh en nog een pluspunt: je wordt niet dagelijks in de verleiding gebracht door al het lekkers in de supermarkt!

Wij werken al 2,5 jaar volgens dit stappenplan en kunnen met 100% zekerheid zeggen dat dit dé manier is voor een dagelijkse snelle, voedzame en lekker maaltijd op tafel! 

Ps. In deze blog vind je drie prep recepten voor de lunch!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *