Is Spierpijn Noodzakelijk Voor Spiergroei? 

Iedereen heeft wel eens last van spierpijn, althans bijna iedereen, want voor mensen die nooit van de bank afkomen en niet bewegen is spierpijn waarschijnlijk iets onbekends.

Maar laat ik gelijk maar even gaan naar het punt waar ik het in deze blog over willen hebben. 

Ik hoor namelijk vaak dat spierpijn na een workout erbij hoort, en dat spierpijn ook een bewijs is voor een goede workout. 

Maar is dit wel waar? En is het belangrijk om van trainingsschema te wisselen wanneer je geen spierpijn meer hebt? 

Dat ga ik je vandaag vertellen!

SPIERPIJN = GROEI?

Laat ik eerst maar meteen beginnen met een misverstand: 'alleen met spierpijn kunnen je spieren groeien'.

Dit is namelijk alles behalve waar.

De pijnlijke spieren in de dagen na je intensieve training zijn niet per se een goede manier om de effectiviteit van je training te bepalen, dus als je na een training geen spierpijn voelt, hoef je je geen zorgen te maken!

Ik vind het overigens geen rare gedachte als je, voordat je aan deze blog begon, dacht dat dit misverstand wel waar was.

Om je spieren te laten groeien, moet je ze tenslotte 'beschadigen' zodat je spieren vervolgens kunnen groeien tijdens de herstelperiode in de dagen na je training. ​

Spierschade leidt tot spierpijn, dus waarom is spierpijn dan toch geen goede indicator van jouw training? Weinig spierpijn betekent dan toch ook automatisch weinig schade aan je spieren?

​Zo simpel is het niet. Trainingen die voor behoorlijk wat spierpijn zorgen staan niet direct garant voor spiergroei. En andersom geldt hetzelfde: 

Trainingen waarbij je in de dagen na de training helemaal geen spierpijn hebt, kunnen juist zorgen voor aanzienlijke spiergroei. 

Onderzoek toont aan dat de meeste spierpijn die we voelen komt vanaf het bindweefsel tussen de spiervezels en niet de spiervezels zelf. 

Hoe vaker je spieren worden blootgesteld aan een bepaald soort stimulus tijdens je training, hoe minder spierpijn dit genereert. Wat niet betekent dat je spieren niet groeien en sterker worden overigens. 

OEFENINGEN EN SPIERPIJN

Bepaalde oefeningen die je tijdens je training doet, leiden tot meer spierpijn dan andere oefeningen. Dit betekent niet dat ze daarom ook een effectievere werking hebben.

Dumbell flys, waarbij een duidelijke stretch te voelen is in je borstspier is bijvoorbeeld een slechte beweging voor het toevoegen van spiermassa in je borstspier in vergelijking met bankdrukken, waarbij je minder die stretch voelt.

CONCLUSIE

De meeste workouts zijn zo opgebouwd dat ze wel zorgen voor redelijk wat spierpijn. Maar mocht dit bij jou nou niet het geval zijn, dan weet je nu dat je je niet druk hoeft te maken! 

Maar wat nou als je wel spierpijn hebt? Kan je hier dan hier tegen doen?

SPIERPIJN VERHELPEN​

  • Masseer je spieren na de training (of laat je masseren :-)). De massage zorgt voor een betere doorbloeding, waardoor de voedingsstoffen in je bloed beter naar je spiervezels kunnen worden getransporteerd.
  • Foam rolling. Een juiste manier van foam rollen, zowel voor als na je training, helpt bij het herstellen van je spieren.
  • Actief herstel. Je kan hierbij denken aan fietsen, lopen of zwemmen. 
  • Suppletie met L-carnitine. L-caritine is één van de weinige aangetoonde supplementen die kan helpen bij het verminderen van spierpijn.
  • Yoga.

Stretchen voor en/of na je training helpt daarentegen niet bij het verminderen van spierpijn.

Met dit gezegd te hebben, hoop ik dat je niet meer denkt dat je moet switchen van trainingsschema wanneer je geen spierpijn meer hebt na iedere training! 

Ik ben erg benieuwd naar jouw gedachte hierover voordat je begon aan deze blog en of jij nog manieren hebt om spierpijn te verhelpen.

Laat daarom vooral een reactie hieronder achter 🙂 ​

  • Ik heb hier inderdaad altijd aan getwijfeld maar eindelijk wetenschappelijk duidelijkheid ik vind het super goed dat jullie onderbouwen met artikelen van PubMed! Het is heel overzichtelijk zo in de blog ipv dat je zelf onderzoek gaat doen.
    Bij mij werken veel eiwitten toch ook wel echt goed tegen de spierpijn.

  • >