Eet jij vaak on-the-go, op werk of ergens anders dan thuis? Dan kan het nog wel eens lastig zijn om 'gezond' te eten. 

Natuurlijk ben jij altijd verantwoordelijk voor je eigen keuze's, maar de verleidingen op werk, school of onderweg (kroketten in de ​kantine, een punt taart van je collega of een burgermenu voor slechts €4,99) helpen niet bepaald mee. 

Voordat we gaan kijken naar welke drie opties je hebt om het jezelf een stuk makkelijker te maken om on-the-go (of op een andere locatie dan thuis) toch gezond te eten, kijken we eerst even naar de kern van het probleem.​

DE OORZAAK

Waarom is het zo lastig om je eetgedrag buiten de deur in positieve zin te  veranderen?

Ten eerste heeft dit alles te maken met gewoontes. Dit zijn dagelijkse keuze's die je (onbewust) maakt.

​Haal maar eens een werk- of schooldag voor je. Wat doe je allemaal...?

Start je de dag op het station met koffie en wat lekkers? Is het tijdens een vergadering vanzelfsprekend om een koekje bij de koffie te nemen? Lunch je samen met je mede-studenten of collega's in een kantine waar voornamelijk ongezonde maaltijden worden aangeboden? 

Allemaal dagelijkse dingen die je doet of waar je dagelijks (onbewust) aan wordt blootgesteld.

​De tweede oorzaak heeft alles te maken met drukte en het niet onder controle hebben van dagelijkse dingen doordat je (waarschijnlijk) te veel wilt doen, in te weinig tijd.

Je kent het vast wel: je hebt het idee alles op orde te hebben,  maar dan ineens wordt het je toch te veel: werken, sporten, boodschappen doen, het huis schoonhouden, de hond uitlaten, op bezoek bij familie...

Aangezien je door dit alles vergeet om je lunch voor de volgende dag voor te bereiden, eindig je bij een fast-food keten: makkelijk, snel en ook nog eens lekker (voor even, want binnen no-time begint je maag raar te doen en vraag je je af waarom je in godsnaam niet gewoon een lekkere pastasalade hebt geprept). 

Als je erover na gaat denken is het ook niet heel raar dat je eerste gedachte een fast-food keten is, want tegenwoordig zie je overal waar je kijkt reclame van de Burger King, Mac Donalds, KFC of welke keten dan ook. Zo liep ik gisteren in Rotterdam en werd ik zelf met de KFC geconfronteerd toen ik langs een tram liep. En nee, niet vanwege een reclamebord, maar vanwege de tram zelf die is omgetoverd in een KFC reclamebord!!!

Maargoed, daar gaat het hier niet om, want zoals ik eerder al zei, ben en blijf je altijd zelf verantwoordelijk voor de keuze's die je maakt.

Nu denk je vast: ja Estrella, dat weet ik nu wel, maar vertel me gewoon alsjeblieft hoe ik het mezelf een stuk makkelijker kan maken om al deze verleidingen te weerstaan.

Okeee, let's go, ik kan namelijk nog uren over bizarre marketing gaan praten, maar daar ben je hier natuurlijk niet voor! 

1. WEKELIJKSE PREP

Als jij inderdaad het idee hebt dat je soms niet weet hoe je al je dagelijkse taken in 24 uur kan proppen, is dit echt de perfecte oplossing.

Want stel je voor hè: elke keer als je honger hebt, doe je je tas open en zie je een walhalla aan geprepte maaltijden en snacks. Dat is toch ideaal?

Het enigste wat je ervoor hoeft te doen, is wat tijd maken in het weekend (of een andere dag in de week) waarop je al je maaltijden voor die week voorbereidt. 

Zo kan je bijvoorbeeld op zondagmiddag een grote hoeveelheid pasta koken, ondertussen tomaat, komkommer, bosui en mozzarella snijden & wat kipfilets (in stukjes gesneden) bakken. 

Vervolgens meng je alles door elkaar in een grote bak, verdeel je het over 5 kleinere bakjes en bewaar je ze in de vriezer. 

Het enigste wat je dan iedere ochtend hoeft te doen, is een bakje uit de vriezer pakken: simple is that! 

Mijn favorieten prep maaltijden voor een wekelijkse prep zijn:

  • pastasalades
  • couscoussalades
  • mie met groente en kip
  • rijst met kip curry

En ja, dit kost misschien een uurtje van je zondag, maar geloof me: de rest van de week bedank je jezelf elke dag opnieuw! 

2. DAGELIJKSE PREP

Denk je nu: ja doei, ik ga toch niet voor heel de week maaltijden preppen op zondag, dan is deze optie misschien meer wat voor jou:

Een dagelijkse prep. 

Dit kan zowel 's ochtends als de avond van te voren zijn. 

Ik moet zelf zeggen dat mijn voorkeur naar deze optie uitgaat, omdat ik van variatie houd. Wel is het zo dat deze optie iets meer tijd kost, dus voor de bezige bijen onder ons: optie één bespaart je meer tijd. 

Mijn favoriete maaltijden voor een dagelijkse prep zijn de volgende: 

  • een opgerolde wrap met cream cheese, plakjes kipfilet, sla, komkommer, tomaat en een zelfgemaakte yoghurt mosterd dressing
  • Boterhammen met cream cheese en een groente omelet
  • Een couscoussalade met kip, groente, fruit en zaden
  • pannenkoeken 
  • Een leftover van het avondeten van de dag ervoor: bami, zoete aardappel met een salade etc.

Denk je nu: dit is ook niks voor mij, dan kan je altijd nog voor de laatste optie gaan...

3. GEZONDE MAALTIJDEN BUITEN DE DEUR KOPEN/ETEN

Tegenwoordig heb je naast alle fastfood ketens, ook mogelijkheden genoeg voor gezonde maaltijden. 

Zelf raad ik deze optie het minst aan omdat je hierdoor minder bezig bent met het bereiden van je maaltijden en je dus ook minder de controle hebt over wat je precies in je mond stopt.

Daarbij komt ook nog eens dat deze optie meer geld kost en je meer in de verleiding komt voor ongezonde producten.

Mocht je toch voor deze optie willen gaan, pak het dan als volgt aan: 

  • ​Ga eerst op zoek naar groente. Is er in de supermarkt of het restaurant waar je bent bijvoorbeeld een lekkere salade, soep of groente met een dip (bijvoorbeeld hummus)? 
  • Kijk vervolgens welke vorm van eiwitten je hieraan kan toevoegen (tenzij deze natuurlijk al in de salade zit). Zo kan je bijvoorbeeld een stukje gerookte kip kopen of een pot kwark.
  • Tot slot kan je opzoek gaan naar een kleiner bijgerecht zoals een bakje met vers gesneden fruit of gemengde noten. Mocht je deze niet opkrijgen bij de lunch, dan heb je een snack voor later op zak!
  • Sla de frisdranken of andere calorierijke dranken over. Ga inplaats daarvan voor een kopje thee, koffie of een flink glas water (met citroen of munt).

Wanneer je je aan deze punten houdt, kan het buiten de deur eten in principe niet mis gaan!

Wil je meer tips om een juiste keuze te maken in een restaurant? Neem dan deze blog nog even door!​

CONCLUSIE

Eten on the go of ergens anders buiten de deur, hoeft niet per se te bestaan uit een niet-voedzame maaltijd. 

Door de juiste voorbereidingen en keuzes kan je ook gewoon tijdens een drukke dag op werk, school of waar dan ook de juiste voedingsstoffen binnenkrijgen. ​

Ik ben erg benieuwd waar jouw voorkeur naar uitgaat en of je al eens eerder één van de drie opties geprobeerd hebt of misschien nog steeds doet. Vertel het daarom vooral in de reactie's hieronder.

Mocht jij nog andere tips hebben om een lange werk- of schooldag door te komen, dan kan je deze natuurlijk ook in de reactie's hieronder achterlaten!

Ik hoop dat je wat met de tips kan en mocht je nog (persoonlijke) vragen hebben over iets, stuur me dan vooral een mailtje (estrella@jorellafit.nl), want ik sta altijd klaar om je te helpen!

Tot snel!

Dit bericht is gepost in Food. Bookmark de link.
>