Heb Jij 'Normaal' Eetgedrag? (Tips om 'Normaal' Met Eten Bezig Te Zijn)

Social media heeft zo z'n voor- en nadelen. Het is tof dat het je kan inspireren om 'gezonder' te gaan eten en te werken aan je lichaam, maar het kan je ook laten doorslaan in de dingen die je doet.

Ik heb het niet over de 30 minuten die je bezig bent om je plakjes banaan goed op je havermout te leggen voor de foto, maar meer over je eetgewoontes en eetgedrag.

Voor veel mensen kan het 'gezonde' eten en sporten snel uitdraaien in een obsessie en dat is iets wat je wilt vermijden en/of voorkomen, toch?

HOE ZIET 'NORMAAL' ETEN ERUIT?

"Doe maar 'normaal', dan doe je al gek genoeg". 

Ik weet niet meer hoe vaak ik die uitspraak ben tegengekomen, maar ik weet wel dat ik het niet snel vergeet.

Je moet natuurlijk wel weten wat 'normaal' is en in deze blog wil ik graag met je delen hoe 'normaal' voor mij eruitziet als we het hebben over onze dagelijkse eetgedrag en eetgewoontes.

Voor mij komt 'normaal' eetgedrag voor in alle soorten en maten. Het kan per persoon verschillen en hierbij is niks goed of fout. Zo kan je denken aan:

  • 4 blokjes chocola per dag
  • Het ontbijt dagelijks overslaan
  • Afwisselend aantal maaltijden per dag eten
  • 1 glas wijn in de avond 
  • Je yoghurt vol strooien met toppings
  • Enz...

Allemaal 'normaal'...

En ook als het aankomt op verschillende voedingsproducten en/of diëten, zoals:

  • Paleo
  • Vegetarisch
  • Plantaardig 
  • Enz...

Allemaal 'normaal'...

1 ding wat 'normale' eters allemaal gemeen hebben, is dat ze kunnen omgaan met interne signalen (zoals bijvoorbeeld hongergevoelens) en dagelijkse energiebehoeftes (die aansluiten bij het doel dat ze hebben). 

Het komt neer op: het grootste gedeelte van de dag 'de controle' hebben over je eetgedrag.

Voor veel mensen is 'normaal' dus aardig ver te zoeken en dit geldt op sommige dagen ook voor Estrella & mij 🙂

Maar er is meer...

'NORMAAL' ETEN MINDSET

'Normaal' met eten omgaan, is en blijft voor veel mensen nog steeds een lastig dingetje.

Dit komt vaak door verkeerde eetgewoontes, een verkeer beeld hebben van het eten en eten uit gevoelens.

Het belangrijkste is dat je je bewust bent van de dingen die je in je mond stopt en met welke reden je dat doet.

Nu heb ik wat punten bedacht, waardoor jij kan controleren of je 'normaal' met eten bezig bent en/of je misschien iets kunt/wilt verbeteren:​

'Normale' eters zien voeding niet als 'goed' of 'slecht'.

Ze zien voeding gewoon als voeding. Je hebt dagelijks een bepaald aantal calorieën nodig en voeding zorgt voor de benodigde energie & plezier in een juiste balans van producten die je lichaam van de juiste voedingsstoffen voorziet.

Voeding is dus 'goed' en 'minder goed' door de energie en voedingsstoffen die het oplevert voor je lichaam.

'Normale' eters denken niet teveel na over voeding.

Ze plannen en bereiden maaltijden wel om ervoor te zorgen dat ze makkelijker 'goede' keuzes maken, maar zijn niet de hele dag bezig met aan eten denken. 

'Normale' eters denken niet te weinig na over voeding die ze eten.

'Normale' eters eten met volledige focus, zijn bewust van de voedingskeuzes die ze maken en weten hoe ze zich daarbij voelen.

Ze eten niet te snel en genieten bewust van iedere hap die ze in hun mond stoppen. 

'Normale' eters begrijpen dat voedingskeuzes fitness, prestatie en gezondheid beïnvloeden. 

Als 'normale' eters hun prestaties willen verbeteren, kijken ze eerst of ze hun dagelijkse voedingskeuzes kunnen verbeteren. Toch denken 'normale' eters niet aan een 'perfect' voedingspatroon, want dit zal uiteindelijk ervoor zorgen dat het teveel wilskracht kost om het 'vol te houden'.

'Normale' eters genieten van hun eten, maar gebruiken eten niet als emotionele troost. 

'Normale' eters eten met passie en plezier, maar weten duidelijk hun eigen grenzen te trekken.

Ze weten dat ze voeding niet moeten gebruiken als troost of afleiding om andere (emotionele) gevoelens (tijdelijk) te onderdrukken.

'NORMAAL' EETGEDRAG 

​'Normaal' eetgedrag gaat natuurlijk samen met de juiste mindset en hier heb ik ook weer een aantal punten op bedacht: 

'Normale' eters eten wanneer ze honger hebben (of kiezen er bewust voor om die honger te negeren). 

Normale eters weten wat honger is (geen trek of zin hebben in iets) en kunnen hier op een juiste manier mee omgaan. Ze weten ook het verschil tussen honger en dorst. 

'Normale' eters kiezen ervoor om een bepaald voedingsproduct wel of niet te eten tijdens een verlangen/craving.

Vaak denken 'normale' eters: "Oh, ik heb nu echt zin in product X". Dan kiezen ze er bewust voor om dit product te eten of hun schouders op te halen en dit te negeren.

Als ze ervoor kiezen om het product te eten, zal dit altijd zijn in een kleine hoeveelheid (denk aan 2 blokjes chocola in plaats van een complete reep). ​

'Normale' eters kiezen er zelf voor om een flinke hoeveelheid te eten bij een verlangen.

Het verlangen kiest niet voor hem/haar.

'Normale' eters kiezen voor 80-90% voedingsmiddelen die zorgen voor een verzadigend gevoel en voldoende voedingsstoffen bevatten voor het lichaam.

Als ze denken aan hun gezondheid, denken ze ook aan het eten van gezonde voedingsproducten.

Als ze erg veel honger hebben, denken ze nog steeds aan gezonde voedingsproducten waar het lichaam veel aan heeft. 

Zo kiezen ze in de zomer liever voor een bakje aardbeien dan een product dat meer dan 5 ingrediënten bevat. 

'Normale' eters eten bewust.

'Normale' eters zijn bewust van de dingen die ze nemen en kijken hierbij naar geur, kleur, textuur, smaak & omgeving. 

'NORMAAL' EETGEDRAG IS BEST MOEILIJK

Als je de bovenstaande punten allemaal hebt doorgelezen, heb je waarschijnlijk gedacht dat een 'normaal' eetgedrag makkelijker is gezegd dan gedaan.

Het is natuurlijk ook best lastig om ons dagelijks te weren van al die lekkere verleidingen of om juist niet te streng voor onszelf te zijn als we wel bewust aan het letten zijn op onze gezondheid en lichaam.

Het is niet verstandig om na het lezen van deze blog met een alles-of-niks gedachte jezelf te transformeren tot een 'normale' eter. Ik heb daarom de volgende tip voor je:

Kijk welke punten je op wekelijkse basis al voor 70-80% van de tijd doet, want vaak doe je al meer dingen ‘goed’ dan je denkt. Kies vervolgens 1 punt uit die je wilt toepassen de komende week en kijk hoe dit je bevalt.

Kom vervolgens volgende week weer terug naar deze blog en kies een nieuw punt uit!

Bij Jorellafit willen we graag iedereen laten kennismaken met 'normaal' eten. De mensen die we begeleiden tijdens het Jorellafit Lifestyle Traject, kijken altijd op hoe vol ze bijvoorbeeld zitten met het aantal calorieën dat ze dagelijks eten en toch afvallen.

Of verbazen zich dat als ze in kleine stapjes meer gaan eten, hun verbranding ook omhoog gaat en ze daardoor niet in vet aankomen.

Er wordt vaak tegen ons gezegd dat we levens veranderen, maar het begint en eindigt allemaal met onze voeding en de keuzes die we daarbij maken.

Wil je ook dat we jouw leven veranderen met het Jorellafit Lifestyle Traject? Klik dan even op de onderstaande button om te zien wat we voor jou kunnen betekenen of stuur een mailtje naar contact@jorellafit.nl

>