Zorgt Niks Eten In De Avond Voor Sneller Vetverlies?

"In de avond niks meer eten en 's ochtends niet alleen een kilo lichter opstaan, maar ook sneller vet verliezen tijdens je slaap."

Het klink een beetje als een sullig advies van Dr. Dieet, maar toch wordt het geloofd en gevolgd door veel mensen.

Ik zou het niet aanbevelen, maar verkeerd is het niet.

Laten we vandaag samen eens kijken waarom de timing van je maaltijden niet zoveel uitmaakt en waar je je beter op kunt focussen om vet te verliezen in plaats van 's avonds niks meer te eten...

DE MYTHE ONTKRACHTEN 

Als je meer eet dan je nodig hebt, kom je aan (simpeler kan ik het niet voor je verwoorden). 

Of je deze calorieën nu overdag of 's avonds eet, maakt helemaal niks uit, want het aantal calorieën dat je hebt gegeten blijft hetzelfde. 

​Stel je voor hè, je volgt een  maaltijdplan met het juiste aantal calorieën om af te vallen en je eet bij 1 maaltijd teveel calorieën, de kans bestaat dan dat je die dag geen progressie boekt.

Natuurlijk is dat niet rampzalig, maar ik wil hiermee alleen maar aangeven hoe precies je lichaam is als het aankomt op afvallen (of aankomen).

Als je je blijft focussen op calorieën in vs. calorieën verbrand​, zal je altijd je doel behalen! (ongeacht het moment waarop je die calorieën eet)

Daarom zijn we bij Jorellafit ook zo'n voorstander van calorieën tellen. Het zorgt ervoor dat je precies kan weten hoeveel je afvalt over een bepaalde periode (en ja, dit werkt voor 90% van de mensen).

calories+in+vs+calories+out

GEEN VERSCHIL TUSSEN GROTE EN KLEINE MAALTIJDEN

Het Franse Nationale Instituut of Health & Medicine heeft een mooie studie gedaan over maaltijd frequentie:

  • Je zou verwachten dat het eten van meerdere kleine maaltijden op een dag zorgt voor een snellere verbranding, omdat je lichaam constant bezig is met het verteren van maaltijden. Het is onderzocht dat dit helemaal niks uitmaakt!
  • Er is totaal geen verschil qua verbrandde dagelijkse calorieën tussen het eten van meer kleinere maaltijden of een paar grotere maaltijden met hetzelfde aantal totale dagelijkse calorieën. 
  • Momenten waarop je maaltijden eet, beïnvloeden dus niet direct het resultaat voor sneller afvallen, aankomen, etc. Het kan mensen daarentegen wel vatbaarder maken om meer te eten gedurende de dag (denk aan ontbijt overslaan of ontbijten met veel suikers, dat indirect kan zorgen voor meer snacken op een later moment van de dag).

Ikzelf vond dit niet zo schokkend, maar toen ik afgelopen jaar te horen kreeg dat studies hebben uitgewezen dat het eten van grotere maaltijden in de avond kunnen zorgen voor sneller vetverlies en minder spierverlies, moest ik toch even met mijn ogen knipperen 🙂

(Niet dat ik hier zelf iets van heb gemerkt, maar het doet je wel beseffen dat je totaal geen angsten hoeft te hebben voor het eten in de avond.)

portion-control-orig-master-1

MIJN HUIDIGE AANPAK

Om nog even extra te bewijzen dat het moment van eten totaal niet uitmaakt voor jouw uiteindelijke resultaat, zal ik even mijn huidige eetpatroon tijdens het afvallen met je doornemen.

Even voor een goede beeldvorming van de situatie:

  • Ik ben 6 maart 2017 begonnen aan mijn 'vetverlies' fase met een gewicht van 122.4 kilo (klinkt zwaar, is het ook, maar onthoudt even dat ik 200 cm lang ben). 
  • Nu, 15 dagen later, weeg ik 117.3 kilo.

Niet dat die getallen iets magisch hebben, maar ik wil nog even extra aantonen dat het moment van eten totaal niet uitmaakt, want ik heb in de afgelopen 15 dagen:

  • Iedere dag mijn eerste maaltijd pas om 14:00 uur gegeten
  • Mijn meeste calorieën in de avond tussen 19:00 en 22:00 gegeten 

Mensen die mij al langer volgen, weten dat ik tijdens het afvallen een voorstander ben van 'Intermittent Fasting' (dat betekent voor mij 16 uur op een dag niks eten en 8 uur wel).

Hierdoor hoef ik in de ochtend niet na te denken over eten en kan ik direct werken, heb ik in de ochtend geen hongergevoelens en kan ik later op de dag meer en grotere maaltijden eten. ​

Let op: ik raad 'Intermittent Fasting' alleen aan bij mannen, omdat het voor vrouwen teveel invloed heeft op de hormoonhuishouding (maar 25% van de vrouwen merkt geen negatieve effecten door 'Intermittent Fasting'​). 

JE HOEFT JE GEEN ZORGEN TE MAKEN

Geen zorgen, eten in de avond zal zeker niet zorgen dat je dikker wordt of sneller afvalt.

Zoals je hierboven hebt kunnen lezen, heb ik met behulp van duidelijke voorbeelden aangetoond dat het ook niet uitmaakt of je 6 kleine maaltijden of 3 grotere maaltijden op een dag eet.

Het belangrijkste is het totale aantal calorieën dat je eet op een dag en het moment van eten maakt daarbij helemaal niks uit.

Ik heb met mijn huidige aanpak laten zien dat je gewoon kan afvallen als je een groot deel van je calorieën pas in de avond eet, dus je hoeft je nergens zorgen over te maken​.

De mythe dat niks eten in de avond zorgt voor sneller vetverlies, is bij deze dus ontkracht!​

Eventuele vragen over dit onderwerp kan je natuurlijk altijd kwijt in de reacties hieronder! Ik zou ook graag van je willen weten of je altijd een angst hebt gehad voor eten in de avonduren.

Let me know! En ik spreek je snel weer in de volgende blog! 

2 thoughts on “Zorgt Niks Eten In De Avond Voor Sneller Vetverlies?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *