Deze 7 Dingen Moet Je Niet  Doen Wanneer Je Wilt Afvallen

Afvallen blijft iets waar veel mensen moeite mee hebben.

Niet zo gek ook, want in de wereld van tegenwoordig wordt er zoveel verteld, dat de waarheid vinden soms al een klus op zich is.

Gelukkig hoeft het allemaal niet zo moeilijk te zijn als soms wordt voorgedaan, want met de juiste mindset, kennis en veranderingen, zijn jouw overtollige vetjes binnen no-time van je lichaam verdwenen.

Het leek ons verstandig om, in de afval-wereld met allerlei fabeltjes, eens een blog te schrijven met de dingen die je in ieder geval niet moet doen wanneer je wilt afvallen.

Lees je mee...?

1. EET ZO MIN MOGELIJK 

'Afvallen' en 'eten' lijken misschien grote vijanden van elkaar, maar dit zijn ze totaal niet. 

Wanneer jij tijdens het afvallen wel zo min mogelijk gaat eten, kan ik je nu alvast vertellen dat je jouw doelen niet gaat behalen. 

Tenminste, je valt misschien wel af, maar volhouden, ho maar. 

Dit komt ten eerste omdat je hoogstwaarschijnlijk continue ontzettende trek hebt waardoor je op latere momenten alsnog naar (een heleboel) eten grijpt. 

En ten tweede verstoor je je hele metabolisme wat ervoor zorgt dat, wanneer je je doel bereikt hebt en je weer 'normaal' gaat eten, de  verloren kilo's (+ extra kilo's) er zo weer aan zitten.

Geen goed idee dus!

2. NON STOP CARDIO

Dat cardio je kan helpen bij het afvallen, is iets wat zeker is. Het zorgt er namelijk voor dat je net dat beetje extra calorieën verbrandt, waardoor je een negatieve energiebalans creëert (tenzij je te veel eet natuurlijk).

Maar dit betekent niet dat je non stop aan cardio moet gaan doen tijdens het afvallen. 

Je kan namelijk veel beter op je voeding letten in plaats van non stop aan cardio te doen.

Wanneer je bijvoorbeeld een appel op een dag mindert, scheelt dit al 70 kcal. Dit staat gelijk aan zo'n 10 minuten fanatiek op de crosstrainer staan te zweten... 

Dan kan je je wel bedenken hoeveel je moet doen om een punt taart, tweede keer opscheppen bij het avondeten of een koekje bij de koffie te verbranden. 

Kortom: let eerst op je voeding en voeg dan pas (eventueel) cardio toe + geef altijd de prioriteit aan krachttraining boven cardio-training. Als je maar 3 keer per week kan trainen, doe je er verstandig aan om deze 3 keer krachttraining te doen, omdat je lichaam ook nog calorieën verbrandt na het krachttrainen.

Bovendien zorgt meer spiermassa voor een dagelijks metabolisme wat meer energie vereist voor alle dagelijkse processen (spiermassa onderhouden kost meer dan vetmassa onderhouden voor je lichaam).

3. SNEL WILLEN AFVALLEN

Op de één of andere manier blijft het een hype om snel af te vallen. Op zich ook niet heel raar met alle pillen en poeders die tegenwoordig aangeboden worden om binnen een maand strak in het pak over het strand te paraderen, maar misschien is het toch verstandig om jezelf eens af te vragen wat je nou echt wilt:

  • over 2 weken strak in het pak paraderen door middel van pillen of poeders om vervolgens weer +10 kilo aan te komen​.
  • over een aantal maanden je doel behaald hebben en dit resultaat voor altijd vast te houden.

Ik zou het antwoord in ieder geval wel weten. Jij ook?

Met een 'super sixpack​ dieet' pas je namelijk helemaal niet je eetgewoontes aan, dus ben je na het dieet weer terug bij af. Stel jezelf daarom altijd de vraag:

Zie ik mezelf over 2 jaar ook nog steeds op deze manier eten? Als het antwoord nee is, is het hoogst waarschijnlijk zo dat je iets aan je eetpatroon moet veranderen...​

Wat precies? Stuur ons gewoon een mailtje, want jou op de goede weg helpen is het minste wat we kunnen doen 🙂 (jordy@jorellafit.nl of estrella@jorellafit.nl)​

4. MEDELIJDEN HEBBEN MET JEZELF

Jij hebt een doel, dus jij zal er voor moeten werken.

En nee, je bent niet zielig als je een keer een taartje afwijst of voor een salade gaat in plaats van een broodje hamburger.

​Tenminste als je er op een juiste manier mee omgaat. Als je wilt afvallen zal je nou eenmaal wat dingen moeten laten staan, maar dit betekent niet dat je medelijden met jezelf hoeft te hebben. Wanneer je dit wel hebt, is het goed om jezelf eens af te vragen waarom je dit hebt.

  • komt het omdat andere mensen in je directe omgeving wel alles eten?
  • komt het omdat je 'nu al' 2 weken bezig bent en nog steeds geen resultaat ziet?
  • komt het omdat je vrienden zeggen dat je niet zo raar moet doen en gewoon gezellig mee moet zuipen vanavond?
  • komt het omdat je nu al een week niets 'lekkers' hebt genomen?

​Allemaal redenen die ervoor kunnen zorgen dat jij jezelf zielig vindt. Je bent alleen helemaal niet zielig, want je kan nog steeds iedere dag genieten van lekker eten, alleen moet je hierbij wel de juiste keuze's maken! 

Maar zo erg is dat niet, want als je erover nadenkt is dat ene taartje of broodje hamburger eigenlijk helemaal niet zo bijzonder meer als je weet dat een 'gezonde maaltijd' je veel meer energie geeft en eigenlijk net zo lekker is.

5. JEZELF ALLES ONTZEGGEN WAAR JE TREK IN HEBT

Chocolade, koekjes, snoepjes, een klodder saus bij het avondeten, een bakje vla als toetje, cola, een biertje, een wijntje, chips... 

Genoeg dingen ​die je liever niet eet tijdens het afvallen, maar eigenlijk ook weer wel.

Het geheim van afvallen is wat mij betreft: jezelf niet van alles ontzeggen waar je trek in hebt.

Doe je dit wel, dan wordt het stukken lastiger om het afvallen vol te houden.

Niet omdat je daardoor bepaalde voedingsstoffen mist, maar omdat we dan bij het vorige punt uitkomen: je gaat jezelf zielig vinden en medelijden hebben.

Dit gaat goed voor even, maar niet voor de rest van je leven.

Dus neem alsjeblieft af en toe dat blokje chocolade, een paar handjes chips of een glaasje wijn in het weekend, want ze zeggen niet zomaar: balance is the key!​

Dit is zelf echt mijn geheim om af te vallen. Ik doe dan ook niet aan cheatdays of cheatmeals. Als ik ergens echt trek in heb, neem ik het gewoon, maar dan wel met mate.

Heb ik bijvoorbeeld trek in chocolade, dan neem ik 1 blokje pure chocolade, heb ik zin in ijs, dan schep ik 2 bolletjes in een bakje in plaats van dat ik uit de pot ga eten.

En als ik dan 3 bolletjes neem? Tsja, mijn fout en moet ik de volgende dag een tandje harder fietsen naar de sportschool, maar ik lig er niet wakker van 🙂 

Op deze manier is afvallen helemaal niet zo moeilijk!

6. JEZELF GEDRAGEN ALS EEN VOGEL

Chiazaad, lijnzaad, quinoa puffs en andere poespas lijken voor sommige een must-have op de yoghurt tijdens het afvallen,

Net als dat het lijkt alsof je per se havermout moet eten als ontbijt om jouw doelen te behalen.

Door dit soort gedachtes hoor ik vaak zinnen als de volgende: 

'Nou ik ben nu twee weken bezig met afvallen, maar dat vogelvoer en cement krijg ik nog steeds niet weg hoor.'

​Als ik iemand dit hoor zeggen, wil ik er altijd op afstappen en vragen waarom hij/zij het dan eet. Want lieve mensen, je hoeft geen superfoods, vogelvoer of cement (dit is voor mij heel raar om te zeggen aangezien ik verslaafd ben aan havermout, maar blijkbaar zijn er toch echt mensen die het gewoon helemaal niet lekker vinden) in huis te halen om je doelen te behalen.

Sterker nog, dit moet je vooral niet doen. ​

Maak het zo makkelijk mogelijk voor jezelf zodat het niet voelt alsof je dingen moet doen of juist moet laten, want dit zal je alleen maar in de weg staan. 

7. BOODSCHAPPEN DOEN MET HONGER

Terwijl afvallen en eten wel vrienden zijn, zijn honger en boodschappen doen dat alles behalve.

Ik weet niet of het je al is opgemerkt, maar als je boodschappen gaat doen met honger, kom je gegarandeerd met dingen terug die je eigenlijk helemaal niet nodig hebt:

  • een croissantje
  • een zak m&m's
  • een reep chocolade
  • een pak prince mini stars (ja, zelfs die spreken je na 15 jaar weer ontzettend aan)
  • een pot ijs
  • roze koeken
  • een zak chips

En zo kan ik nog wel even doorgaan... 

Dit is sowieso een no-go dus, maar tijdens het afvallen moet je er al helemaal niet aan beginnen. 

CONCLUSIE

Hopelijk ben je je door deze 7 punten ervan bewust wat je in ieder geval niet moet doen tijdens het afvallen.

Het is echt niet zo moeilijk als het lijkt, als je maar weet wat je doet en weet wat je eet.

Zonder kennis geen resultaten en zonder resultaten geen motivatie. Kortom, kennis is macht!

Vandaar dat wij onze kennis ook verzameld hebben in een compleet traject waarmee jij jouw doelen kunt behalen.

Mocht je vragen hebben over een bepaald punt uit deze blog, over afvallen in het algemeen of over het Jorellafit Traject waarmee wij jou helpen om af te vallen (of aan te komen of fit te worden), dan hoor ik het maar al te graag. Stuur mij dan vooral een mailtje (estrella@jorellafit.nl) of laat hieronder een reactie achter.

  • Ik sport steeds thuis ivm chronische ziekte, zouden jullie tips hebben wat ik daaglijks thuis kan doen dat ik de nodige afwisseling heb voor een gezond en strak lichaam?

  • >