Iedereen haat het om bepaalde lichaamsdoelen op te stellen en vervolgens niet te behalen. 

Het moment waarop je beslist om af te vallen of juist aan te komen begin je vol goede moed en een flink berg aan verse motivatie.  Dit verandert helaas allemaal als de eerste kleine tegenslag om de hoek komt kijken...

Je bent niet alleen teleurgesteld, maar vraagt je vooral af waarom het andere mensen wel allemaal zo gemakkelijk afgaat. 

Goed nieuws, verandering is voor niemand makkelijk.

Nog beter nieuws, verandering is een vaardigheid. Een vaardigheid die je kunt aanleren en, met een goede toepassing, zal zorgen voor het resultaat waar jij altijd al van hebt gedroomd. 

Laten we samen eens kijken wat deze blog voor jou kan betekenen.

DENK NIET TE MOEILIJK

Als je een bepaald doel voor ogen hebt, moet je in ieder geval deze twee dingen niet doen:

  • check
    Te moeilijk denken
  • check
    Het jezelf te moeilijk maken

Toch zijn er heel veel mensen die hier de mist in gaan. Kijk bijvoorbeeld eens naar de vragen die in de afgelopen twee weken aan ons zijn gesteld:

  • minus
    Moet ik direct een eiwitshake drinken na mijn training?
  • minus
    Mag ik niks meer eten na 8 uur om sneller af te vallen?
  • minus
    Is het erg als ik mijn ontbijt soms oversla? 
  • minus
    Moet je tijdens het afvallen een multivitamine of fatburner nemen?

Het heeft geen zin om je bezig te houden met deze dingen als de basis van je voedingspatroon niet in orde is. Vaak bepalen de bovenstaande vragen maar 10% van het eindresultaat, dus het heeft geen zin om hier een grote focus op te leggen.

Wat dan wel?

Als je verandering wilt zien, zal je dagelijks de juiste voedingskeuzes moeten maken om stap-voor-stap dichter bij jouw einddoel te komen. Dit klinkt logisch en dit is ook logisch.

Tijdens het opstellen van doelen worden de grootste fouten gemaakt, dus laten we eerst daar even naar gaan kijken...

GEDRAG VS. UITKOMSTEN

Op de wereld gebeuren er veel dingen waar je geen controle over hebt of waar je de uitkomst niet van weet.

  • check
    Het is moeilijk te bepalen welke cijfers je precies gaat halen tijdens je tentamens dit jaar
  • check
    Het is lastig om te weten hoeveel km file er staat volgende week donderdag om 6 uur
  • check
    En het is moeilijk om te weten hoeveel graden het gaat zijn op 12 november 

Hetzelfde geldt voor je lichaam:

  • check
    Je kan niet ​​​​precies weten over hoeveel dagen je vanaf nu 5 kilo bent afgevallen
  • check
    Je kan niet precies weten hoelang je erover gaat doen om 3 kilo spiermassa op te bouwen 
  • check
    Je kan niet voorspellen wanneer je volledig bent hersteld van je blessure

Het is, zoals je ziet, niet echt makkelijk om uitkomsten te voorspellen. Gelukkig kan je wel het gedrag controleren dat leidt tot de lichaamsdoelen die je graag wilt bereiken. 

Uitkomsten zijn dingen die jij graag wilt, maar uitkomsten vertellen je niet wat je moet doen. ​​​​

Je kan beter de focus leggen op gedragsdoelen, want deze vertellen je wat je dagelijks moet doen om bij jouw uiteindelijke uitkomst te komen.

Dus in plaats van "ik wil 5 kilo afvallen" denken aan "ik eet iedere dag minimaal 1 salade". 

In plaats van " ik wil X kilo kunnen squatten" denken aan "Ik ga 3 keer per week naar de sportschool en daarbij een trainingsplan gebruiken".

Je snapt het idee.

Alle gedragsdoelen 'verplichten' je om een specifieke reeks acties of taken te doen die leiden tot het resultaat dat je graag wilt zien.

Hoe kan je jouw lichaamsdoelen transformeren tot gedragsdoelen? Daar heb ik een leuke oefening voor!

BEHAAL JOUW LICHAAMSDOELEN MET DEZE 4 CIRKELS

Met deze oefening ga je jouw uitkomst doelen transformeren tot duidelijke acties die je dagelijks kunt uitvoeren.

4 cirkels leeg

In de eerste cirkel zet je jouw huidige uitkomstdoel die je graag wilt bereiken.

Vervolgens zet je in de tweede cirkel wat je de komende maand wil gaan doen om jouw uiteindelijke uitkomst doel te behalen.

Dan ga je naar de derde cirkel en vul je in wat je deze week gaat doen en als laatste, in de vierde cirkel, schrijf je op wat je vandaag gaat doen om jouw uiteindelijke uitkomst doel te behalen. 

Misschien is het handig als ik eerst een voorbeeld geef...

4 cirkels ingevuld

Voilà! Zie je hoe de dingen die op dit moment - en in de toekomst - bijdragen aan het behalen van jouw uiteindelijk doel?

Maak het jezelf makkelijk. Focus op een paar kleine, duidelijke en dagelijkse acties die jou binnen no-time brengen bij het doel dat je voor ogen hebt! 

Hoe je de eerste stap kunt zetten? Download onze transformatie guide in 30 dagen:

>