Ben Jij Beter Af Met Een Hoog Aantal Koolhydraten of Laag Aantal Koolhydraten?

"We moeten de populaire voedingstrends zoals het paleo dieet of low-carb dieet niet helemaal naast ons neerleggen..."

Ja, je leest het goed. Het zijn mijn woorden en meestal heb ik niet veel goeds te zeggen over andere (crash) dieten, maar bij koolhydraten ligt het toch net iets anders.

Waarom?

Nou, tijdens het coachen van een behoorlijke hoeveelheid mensen, weet ik ondertussen dat ieder persoon verschilt en anders reageert op bepaalde voedingsstoffen..

Ik doe het bijvoorbeeld tijdens het afvallen erg goed op een voedingspatroon dat erg hoog is in koolhydraten en laag in vetten, maar heb ook mensen gehad die zich daar helemaal niet prettig bij voelden.

Wat is daar de oplossing voor en hoe kan je zelf bepalen of je het goed doet op een hoog aantal koolhydraten of laag aantal koolhydraten?

Je hebt geluk, want dat vertel ik in deze blog...​

HOOG AANTAL KOOLHYDRATEN

De meeste mensen die aan de slag gaan bij Jorellafit, beginnen met een voedingspatroon dat hoog is in koolhydraten en gemiddeld tot laag in vetten.

Estrella en ik doen het allebei erg goed op een voedingspatroon dat hoog is in koolhydraten, want:

  • We vallen gemakkelijk af in gewicht
  • Zitten iedere dag vol energie
  • Hebben geen last van crashes gedurende de dag 
  • Behouden onze kracht tijdens het trainen, ondanks dat we nu afvallen
  • Vallen snel in slaap en slapen behoorlijk diep (zo'n 8 á 9 uur per nacht)

Het klinkt ideaal en eerlijk is eerlijk, dat is het ook voor ons.

Toch zijn er altijd uitzonderingen. Ongeveer 90% voelt zich uitstekend met een voedingspatroon dat hoog is in koolhydraten en bereikt daarmee de gewenste resultaten, maar...

Die andere 10% moeten we natuurlijk niet negeren, want het kan zomaar zijn dat ook jij daarbij hoort.

Wat zijn de kenmerken als het niet werkt?

  • Gewichtsverlies gaat niet zoals verwacht 
  • Constante honger gedurende de dag
  • Overeten met veel vettig voedsel 
  • Schommelingen qua energieniveau met behoorlijke ups en downs
  • Weinig slapen en slecht slapen

Het zijn nu niet echt bepaald de dingen waar je vrolijk van moet worden, maar gelukkig is er voor alles een oplossing!

ALLES IS MOGELIJK

Als sommige mensen niet goed reageren op een voedingspatroon dat hoog is in koolhydraten en laag in vetten, heb je natuurlijk ook mensen die niet goed reageren op een voedingspatroon dat laag is in koolhydraten en hoog in vetten.

Je kan je mentaal uitgeput voelen, behoorlijk veel kracht kwijtraken in de sportschool, moeite hebben met afvallen en zelfs depressief worden omdat het allemaal niet lukt en je je totaal bagger voelt...

En andere mensen doen het juist ​uitstekend op een hoog aantal vetten: meer dan genoeg energie en iedere dag opstaan met een krachtig en gezond gevoel dat heel de dag aanhoudt. 

Je ziet het al. We verschillen als mens allemaal van elkaar, maar wat is hier de reden achter?​

Onderzoek heeft uitgewezen dat het lichaam van sommige mensen beter om kan gaan met een grotere hoeveelheid vetten in tegenstelling tot anderen.

Zo krijgen sommige mensen een sneller metabolisme in rust en een betere vetoxidatie.

Ook kan het resulteren in het beter omgaan met hongergevoelens.

Ik ben even de boeken ingedoken en kwam telkens maar uit bij het hormoon insuline. Iets dat ik ook al even kort behandelde in de vorige blog over dit onderwerp (word je dik door koolhydraten?).

Zo heeft dit onderzoek uitgewezen bij volwassen mensen met overgewicht, dat een low-carb voedingspatroon (laag in koolhydraten) het erg goed deed bij de mensen met een hoge insuline afscheiding en niet zo goed werkte bij de mensen met een lage insuline afscheiding.

Een andere studie toonde aan dat obese vrouwen die insuline gevoelig waren aanzienlijk meer gewicht verloren met een high-carb, low-fat dan een low-carb, high-fat voedingspatroon (gemiddeld lichaamsgewichtsverlies van 13.5% vs. 6.8%). 

En de obese vrouwen die insuline resistent zijn (beter kunnen omgaan met insuline) verloren dan weer aanzienlijk meer gewicht met een low-carb, high-fat voedingspatroon in vergelijking met een high-carb, low-fat voedingspatroon (13.4% vs. 8.5%)

Wat we hieruit kunnen concluderen, is dat als je een goede insuline gevoeligheid hebt en een lage insuline afscheiding (goede insulinereactie), je gemakkelijker gewicht verliest met een voedingspatroon dat hoog is in koolhydraten en laag in vetten.

Aan de andere kant, als je een slechte insulinegevoeligheid hebt en een hoge afscheiding (slechte insulinereactie), kan je beter kiezen voor een voedingspatroon dat laag is in koolhydraten en hoog in vetten.

HOE MAAK JE DE JUISTE KEUZE?

Het is niet gemakkelijk om zomaar even te zeggen of je lichaam beter reageert op een hoog aantal koolhydraten of laag aantal koolhydraten, maar het is vrij eenvoudig om de juiste keuze te maken als je rekening houdt met de insuline dynamiek van je lichaam.

Ja, ja, nog vrij moeilijk natuurlijk, want insuline dynamiek zal je nog steeds niet zo heel veel zeggen 🙂

Laat ik het zo zeggen...

Je hebt bepaalde kenmerken die kunnen aantonen of je goed reageert op een hoge koolhydraatrijke maaltijd (en dus of je een goede insuline gevoeligheid hebt). Dit zijn de volgende dingen:

  • Je spieren worden hard en 'opgepompt'
  • Je bent/wordt mentaal alerter
  • Je hebt een stabiel energieniveau (geen crashes qua energie)
  • Je hebt een vol gevoel na de maaltijd

Kenmerken van een slechte insuline gevoeligheid na een koolhydraatrijke maaltijd zijn:

  • Een opgeblazen gevoel
  • Gasvorming
  • Mentale vaagheid
  • Niet kunnen focussen
  • Luiheid (geen zin om iets te doen)
  • Snel weer honger na het eten van de maaltijd

Gebaseerd op de bovenstaande kenmerken kan je voor jou de juiste keuze maken. 

MAAR WACHT EENS EVEN?! (CONCLUSIE)

We weten nu dat sommige mensen beter kunnen omgaan met een hoog aantal koolhydraten en andere met een laag aantal koolhydraten. 

Het hangt voor een groot deel samen met je insulinegevoeligheid, maar betekent dit dan dat je met een slechte insulinegevoeligheid altijd vastzit aan het eten van low-carbs?

Nee, er zijn verschillende manieren om je insulinegevoeligheid te verbeteren.

Ik zou hier graag meer over willen schrijven in deel 3, maar dan heb ik wel weer voldoende reacties nodig in de comments hieronder!

Ik zou graag van jou willen weten of je een vervolgblog ziet zitten, want altijd low-carb eten betekent in veel gevallen ook veel lekkers skippen (denk aan: voedingsproducten met suiker en zoetigheid, dus vrijwel alles) en dat is iets wat ik niemand gun!​

Laat het dus weten in de reacties hieronder met een korte ja, ik wil of iets anders leuks :)​

Dit bericht is gepost in Food. Bookmark de link.
    • Hoi Christy,
      Ik kan helaas geen aantal grammen aangeven, omdat dit voor iedereen anders is. Als ik over een hoog aantal koolhydraten praat, heb ik het over 40% of meer van je totale dagelijkse aantal calorieën als koolhydraten en laag is dus 40% of lager aan dagelijkse koolhydraten per dag. Gr, Jordy

  • Ja hoor! Ik ben gek op havermout ontbijtjes, maar helaas heb ik steeds trek nadat ik eentje verorber. Ik heb er wel genoeg mee, maar de zin naar snacken blijft wel. In tegenstelling tot een lowcarb maaltje..

    • Hee Sharon! We hebben ervoor gekozen om deze blog niet te schrijven, omdat we denken dat deze te specifiek is voor de meeste mensen. We willen je wel graag persoonlijk een mail sturen! Zou je ons kunnen mailen via contact@jorellafit.nl ?? Alvast bedankt!

  • >