10 Populairste Gezondheids- en Fitnessfabels Die Je Niet Moet Geloven

Ieder nieuw fitnessplan of voedingsdieet heeft ze wel: gezondheids- en fitnessfabels.

Vaak worden deze fabels vertaald naar 'leefregels' om jouw kans op succes zo groot mogelijk te maken. Een aantal van deze 'leefregels' zijn bijvoorbeeld:

  • Niet eten na je laatste avondmaaltijd
  • Direct eten na je training
  • Een zo laag mogelijk aantal koolhydraten aanhouden
  • 6 maaltijden per dag eten om je verbranding constant te activeren

En als je deze 'leefregels' niet opvolgt? Dan wil ik je ten eerste feliciteren en ten tweede geruststellen, want het overgrote deel van alle 'leefregels' zijn fabeltjes waar je helemaal niks aan hebt.

Het is tijd dat je het bos weer gaat zien. (Snap je hem? door de bomen het bos niet meer zien...)

Ok, let's go!

1. MEER IS BETER

Nee, je hebt echt geen 2 uur per dag in de sportschool nodig. Als je het echt leuk vindt om 2 uur voor je uit te staren naar een beeldscherm op de crosstrainer mag dat van mij, maar het lijkt mij tijd die je beter ergens anders aan kunt besteden. 

Als je dit leest, ben ik ervan overtuigt dat je jezelf en je lichaam serieus neemt en dat je waarschijnlijk opzoek bent naar een goede balans tussen bewust eten, trainen en alles wat je tussen het eten en trainen doet.

Teveel sporten kan zorgen voor overtraining en dat kan die goede balans weleens flink verstoren. Of je nu je sportieve prestaties wilt verbeteren, wilt afvallen of spiermassa wilt opbouwen, het antwoord blijft hetzelfde: train volgens een programma dat goed gebalanceerd is en je niet 'teveel' laat doen op wekelijkse basis (vooral in het geval van krachttraining).

2. JE KAN BEPALEN WAAR JE VET VERLIEST

Word jij gek van die 'lovehandles', bierbuik of iets te dikke bovenbenen? Unlucky you, want je kan helaas niet bepalen waar je op je lichaam vet verbrandt. Het heeft dus geen zin om specifieke oefeningen te doen (zoals crunches voor de buikspieren) in de hoop dat het vet daar sneller verdwijnt.

Je lichaam bepaalt zelf waar het vet verliest en hier heb je zelf niks over te zeggen. Als je meer wilt weten over deze fabel, dan vind je de onderstaande blog vast interessant:

3. VAN SHIT NAAR FIT IN 2 WEKEN

In deze wereld willen we alles sneller en beter, maar in het geval van je gezondheid gaat dit simpelweg niet. Er bestaat geen golden ticket die je binnen 2 weken katapulteert van ongezond naar gezond en hetzelfde geldt voor fatburners, speciale vetverbranding gordels of speciale apparatuur in de sportschool.

Er is maar 1 manier waarop je 'gezond' en fit wordt: het naleven van simpele en makkelijke dagelijkse gewoontes, die je dichter bij je uiteindelijke doel brengen. 

Nu zal je misschien denken:" ja, maar dat gaat eeuwig duren." Nee, wat eeuwig gaat duren, is het constant switchen van nieuwe wonderpillen naar nieuwe diëten die totaal geen blijvend resultaat opleveren. 

Had ik al gezegd dat de bovenstaande guide van 20 pagina's gratis was? Ahumnn...

4. KOOLHYDRATEN ZIJN SLECHT

De koolhydraten in ons voedingspatroon krijgen vaak de schuld en ik heb het met ze te doen. Je kan geen bepaalde productcategorie toewijzen aan het 'te zwaar zijn' of 'niet kunnen afvallen'. 

We zijn (in de meeste gevallen, maar zeker niet alle) te zwaar of dik, omdat we teveel calorieën eten in vergelijking met wat we dagelijks verbranden.​ Dit kunnen calorieën zijn die uit spinazie komen of de nieuwste smaak Ben&Jerry's, maar het blijven calorieën.

90% van de mensen kan prima resultaat behalen op een gebalanceerd voedingspatroon dat bestaat uit koolhydraten, eiwitten en vetten. Geen reden dus om zomaar een productgroep aan de kant te schuiven.

Als je meer wilt weten over koolhydraten, dan is deze blog zeker een aanrader:​

5. MEER ZWETEN BETEKENT MEER VERBRANDE CALORIEËN 

Je lichaam is erg efficiënt als het aankomt op je stofwisseling. Je gaat zweten als gevolg van de stijging in lichaamstemperatuur en deze stijging in temperatuur staat in relatie met het verbranden van extra calorieën, maar helaas wel tot op een zekere hoogte.

Je lichaam zal niet meer en meer calorieën gaan verbranden​ om je temperatuur te regelen, want dit zou heel inefficiënt zijn. Dit is ook de reden waarom we niet door kunnen blijven sprinten bijvoorbeeld. Na een bepaalde periode moet je de intensiteit terugschroeven, omdat er lactaat (verzuring) ontstaat.

Waar dit op neerkomt, is dat je lichaam zich snel aanpast aan de activiteit die je doet. Je lichaam wilt vanuit zichzelf zo min mogelijk energie 'verspillen' en heeft daar zo z'n eigen trucjes voor.

6. EEN CALORIE IS EEN CALORIE

Technisch gezien is dit geen fabel, maar wordt het vaak verkeerd begrepen. Dit is de letterlijke betekenis van een calorie:

"De calorie is een verouderde eenheid voor energie of warmte. Éen calorie is de hoeveelheid energie die nodig is om één gram zuiver water met 1 graad Celcius ​te verhogen", aldus Wikipedia. 

Voor de calorie uit een stukje kipfilet (eiwit) moet je lichaam veel meer moeite doen om dit af te breken dan een calorie uit cola (snelle opneembare koolhydraten).

7. JE KAN NIET 'STRAK' WORDEN ZONDER MOTIVATIE

Ik ga je wat leuks vertellen. Als het gaat om fitness, is motivatie niets meer dan een woord en wordt het gebruikt als een oppepper, maar kan het ook gebruikt worden als een tegenvaller.

Voorbeeld: als iemand op 1 januari tijdens de goede voornemens besluit om vanaf maandag 'fit' te worden, denken ze dat ze echt gemotiveerd zijn. Aan de andere kant, als iemand zich verveelt tijdens het trainen, is het excuus: "Ik ben mijn motivatie verloren", of "Ik moet mezelf weer motiveren om te gaan", en nog erger: "had ik jouw motivatie maar".

Klinkklare onzin. Motivatie is niks meer dan een woord. Waar het echt om gaat, zijn de keuzes die je dagelijks maakt. Fitness, sporten, bewust met eten omgaan en gebalanceerd leven zijn allemaal prioriteiten die we wel óf niet kiezen. End of story.

8. JE KNIEËN MOGEN NIET VOORBIJ JE TENEN TIJDENS HET SQUATTEN

Deze is misschien specifiek, maar ik hoor dit zoveel voorbijkomen onder de mensen die krachttraining doen. 

Heb je ooit geprobeerd om te gaan zitten zonder je knieën ​te gebruiken en gewoon je heupen te gebruiken? Geprobeerd om te gaan zitten door alleen je knieën te gebruiken en je heupen uit te schakelen? Ik kan je vertellen dat het er dom en houtiger uitziet.

Sommige mensen hebben stijvere enkels in vergelijking met anderen en dat beperkt je bewegingsbereik met je knieën ​tijdens het squatten. Olympische gewichtheffers hebben vaak ook hun knieën voorbij de tenen en kruipen ze vervolgens nadat ze hebben gesquat met dat hoge gewicht?

Je knieën voorbij je tenen is niet verschrikkelijk. Het belangrijkste, is dat je de squat beweging zo natuurlijk mogelijk uitvoert.​

9. JE WORDT 'BULKY' ALS JE AAN KRACHTTRAINING DOET

Deze is makkelijk. Je hoeft alleen maar even naar de onderstaande foto te kijken:

strong vs skinny

En dan is mijn vraag alleen maar: waar gaat jouw voorkeur naar uit? Links of rechts is beide ok, maar voor rechts heb je krachttraining nodig en voor links... uhmnn... niet. Natuurlijk is dit bij mannen hetzelfde verhaal.

10. BUIKSPIEROEFENINGEN ZORGEN VOOR EEN SIXPACK

Het blijft raar om te zien dat het buikspierkwartier bij mijn lokale sportschool altijd overvol is. Wat denken mensen daarmee te bereiken? Ik snap het wel en het komt vanuit een grote fabel.

Vaak denken mensen dat door het doen van buikspieroefeningen, een sixpack opeens tevoorschijn komt. ​Het is één van de grootste fabels die er bestaat, en nee, het is niet waar. 

Natuurlijk train je met buikspieroefeningen je buikspieren, maar je krijgt deze niet te zien zolang je een laagje vet ervoor hebt. Wat je beter kunt doen in plaats van het buikspierkwartier, is het doen van compoundoefeningen met zwaar gewicht.

Een goed trainingsschema met veel compound oefeningen kan je vinden in de gratis 30 dagen transformatie guide. Deze is hieronder te vinden:

CONCLUSIE

Er bestaan zoveel gezondheids- en fitnessfabels op deze wereld, dat we tegenwoordig snel de hoop opgeven, zodra we binnen 2 weken geen merkbaar resultaat zien. Met deze blog (en zeker met de bijbehorende guide) hoop ik mijn steentje te kunnen bijdragen om het voor jou allemaal iets minder ingewikkeld te maken.  

Geschreven door:

Estrella van Toor

Ik ben de mede-oprichter van Jorellafit en ik wil graag zoveel mogelijk mensen helpen bij het behalen van zijn/haar doelen. Wil je iets aan mij kwijt of heb je een bepaalde vraag? Ik beantwoord deze graag persoonlijk!

estrella van toor
>