EIWITSHAKES: ja of nee?

Eiwitshakes zijn tegenwoordig voor bijna iedereen die aan sport doet een must-have en de redenen hiervoor zijn simpel: het wordt goed geabsorbeerd door het lichaam, met de juiste smaak gun je je smaakpapillen ook hun hemelse moment, en je lichaam heeft weinig moeite met de vertering van deze eiwitrijke poeders. 

Kortom, een product waar de meeste sporters verliefd op zijn geworden en een product waar de voedingsindustrie dus ​veel geld aan kan verdienen. De prijzen zijn all-over-the-place en variëren tot in extreme maten per merk en product. 

Waarom deze blogpost? Eiwitshakes mogen dan wel populair zijn, maar wat is het eigenlijk voor poeder? Zijn eiwitshakes te vergelijken met normale voeding of is er een andere kant van het verhaal?

Vandaag bespreken we deze vragen en geven we meer duidelijkheid over eiwitshakes, zodat je een weloverwogen keuze kunt maken!​

WAT ZIJN EIWITSHAKES?

De populairste en meest geconsumeerde eiwitshakes bestaan voornamelijk uit wei-eiwitten, of op z'n Engels: whey-protein. Wei is een bijproduct van kaasproductie. Het is een vloeibare substantie dat ontstaat nadat de melk is gestremd, een afvalproduct dus. 

Later werd pas ontdekt dat deze vloeibare substantie een breed scala aan complete eiwitten bevat, die goed zijn voor spieropbouw en herstel van het lichaam. Het afvalproduct werd dus getransformeerd naar een wondermiddel voor spieropbouw, et voilà: de eiwitshakes waren geboren!​

Waarom worden eiwitshakes zoveel gebruikt onder de atleten en bodybuilders? Wei is vooral populair door het goede aminozuren profiel. Wei is namelijk rijk aan leucine, een essentieel aminozuur dat helpt bij de eiwitsynthese.

Wei is vooral effectief als het wordt geconsumeerd na een training, vanwege de snelle vertering en de overvloed aan leucine. Kortom, wei stimuleert de eiwitsynthese en dat is iets waar vooral krachtsporters naar opzoek zijn!

Wei eiwit werkt, maar niet alle eiwitpoeders zijn hetzelfde, dus laten we daar eens even dieper op ingaan...​

EIWITTEN IN ALLE SOORTEN EN MATEN

Zoals we eerder hebben beschreven is de voedingsindustrie slim omgegaan om wei (het afvalproduct) te transformeren tot het 'wondermiddel' eiwitpoeder. 

Er bestaan drie soorten vormen van wei-eiwitten, namelijk:

Wei concentraat

Wei isolaat

Wei hydrolysaat

Door op de soorten te klikken, zie je een omschrijving verschijnen!

De wei isolaten en hydrolysaten zijn dus superieur in vergelijking met de concentraten, als gevolg van de zuiverheid en de hogere concentraties eiwit per gram. Gelukkig kunnen we er wel bij vermelden dat je totale voedingspatroon bepaalt hoe superieur deze producten daadwerkelijk voor jou kunnen zijn. 

De keuze maakt wat ons betreft dan ook niet heel veel uit. De meeste wei concentraat producten bevatten rond de 70-80% eiwit per gram en dat moet voldoende zijn. Wij kiezen daarom zelf altijd voor wei concentraat.

De reden waarom je voor hydrolysaat of isolaat kan kiezen, is omdat je moeite hebt met de vertering van lactose of omdat deze producten minder vetten bevatten. Nogmaals, je totale voedingspatroon is daarbij het belangrijkste! 

Probeer bij wei concentraat wel te kiezen voor een product dat is getest op de inhoud van % eiwitten per gram. Vaak kan je een goede kwaliteit ook herkennen aan de volgende 2 punten:

  • Wei- concentraat, hydrolysaat of isolaat staat vermeld als het eerste ingrediënt op het label.
  • De grootte van een scoop ligt relatief dicht bij het aantal eiwitten per scoop (dit zal nooit helemaal overeenkomen, omdat er andere ingrediënten inzitten zoals zoetstoffen en eventuele smaakstoffen).

ZIJN EIWITSHAKES HETZELFDE ALS 'NORMALE' VOEDING?

Het grootste voordeel van eiwitshakes is niet dat ze zorgen voor meer spieropbouw, maar dat het gewoonweg een makkelijk product is om ervoor te zorgen dat je je dagelijkse aantal eiwitten binnenkrijgt. 

Je lichaam ziet geen verschil tussen een gram eiwit uit een eiwitshake of een gram eiwit uit een kipfilet. Een eiwit is en blijft tenslotte gewoon een eiwit. 

We hebben eerder aangegeven dat we na onze training graag een eiwitshake drinken, maar buiten deze post-workout shake halen we onze eiwitten uit andere eiwitrijke producten! 

De reden hiervoor? Een eiwit mag dan wel een eiwit zijn, maar er zijn natuurlijk nog meer factoren van belang. In 'normale' eiwitrijke producten zitten ook een tal van andere voedingsstoffen die je lichaam maar al te graag wilt opnemen. Zo zitten er bijvoorbeeld veel essentiële voedingsstoffen in een (heel) ei, die je niet kunt terugvinden in eiwitpoeders.

Kort samengevat, zijn eiwitshakes dus niks anders ten opzichte van andere eiwitrijke producten. Ze bevatten geen superformules voor ultra spieren, maar zijn in de meeste gevallen wel de goedkoopste vorm van eiwitten in vergelijking met andere producten zoals vlees, vis of kip.

Eiwitshakes zijn makkelijk. En meer hebben we er niet over te zeggen!

>