Het is inmiddels alweer een aantal jaar (3,5 jaar om precies te zijn) terug dat Jordy en ik begonnen aan het veranderen van onze levensstijl. Hieronder het resultaat: 

Jorellafit transformatie jordy
Jorellafit transformatie Estrella

We hebben in deze 3,5 jaar heel veel geprobeerd en ontdekt en zijn daarbij tot de conclusie gekomen dat bepaalde manieren op het gebied van voeding en training niet bij ons passen en andere juist wel!

Vandaag zal ik jullie meenemen door de verschillende pogingen en stappen die wij ondernomen hebben op het gebied van voeding om onze uiteindelijke doelen: fittere en gespierdere lichamen, te behalen.

WAAR HET ALLEMAAL BEGON

Toen wij 3,5 jaar geleden besloten om onze levensstijl om te gooien, wisten we dat we ‘gezonder’ gingen eten: minderen in brood en pasta, geen chocolade of andere zoetigheden meer en nee zeggen tegen alles waar je op dat moment ineens trek in hebt omdat je het jezelf ‘verbiedt’.

Zelfs de roze koeken waar we jarenlang niet naar hadden omgekeken in de supermarkt, trokken nu onze aandacht. Hoe dan?!

POGING 2

Gelukkig kwamen we er al snel achter dat dit geen goede aanpak was en dat we iets anders moesten proberen: porties verkleinen en meer balans vinden in wat we in onze monden stopten in combinatie met een hele hoop cardio.

Je raadt het al: ook dit slaagde niet. Vijf tot zes keer per week cardio in combinatie met lichte kleine maaltijden, ging het voor ons ook niet worden.

We zijn vanaf jongs af aan allebei grote eters en hebben vanwege onze lengtes ook meer voeding nodig dan een gemiddeld persoon.​ Kleine porties met veel cardio zorgde daarom al snel voor een flinke daling in onze energielevels met chagrijnige Jordy en Estrella als gevolg.

Tijdens dit alles begonnen we ons trouwens te verdiepen in voeding en kwamen we erachter dat er een andere makkelijkere mogelijkheid was. Ja lieve lezer, we hebben het over de: if it fits your macro’s methode.

IF IT FITS YOUR MACRO’S

Dit klonk in onze oren echt perfect aangezien je kan eten wat je wilt, zolang je maar binnen je macro’s blijft. Kortom: als jij drie magnums op een dag wilt eten en de rest van de dag op water en eiwitten wilt leven, kan dat.

Natuurlijk niet de beste manier, maar voordat wij onze levensstijl begonnen te veranderen, aten we alles wat los en vast zat. Dit leek daar dus perfect op aan te sluiten.

En wat denk je? Ook dit hielp niet bij het behalen van onze doelen. Even ter verduidelijking: in die tijd hadden we beide het doel om voornamelijk vet te verliezen en wat spiermassa op te bouwen.

Vet verloren we wel, want we deden nog steeds veel cardio, maar door het slechte eten, lagen we vaak te tukken op de bank rond een uur of 4 wanneer de sugar crash van donut 3 en magnum 2 insloeg (overdreven natuurlijk, maar je begrijpt wat ik bedoel).

Wat we tijdens deze methode wel ontdekte, was dat het ons erg beviel om bij te houden wat we precies in onze monden stopten. Op deze manier waren we er namelijk wel zeker van dat we voldoende eiwitten en geen overschot aan vetten en koolhydraten binnenkregen.

Maar buiten dat, waren we het er al snel over eens dat ook deze poging niet geslaagd was voor ons.

POGING 4

Het bijhouden hielden we erin, maar het ‘ik prop alles in me mond wat binnen me macro’s past’ besloten we achterwege te laten.

In plaats daarvan gingen we zo min mogelijk bewerkte producten eten en vervingen we de cardio door krachttraining in de sportschool.

Klinkt al stukken beter he?

Onze energie nam toe, we zagen onze lichamen veel veranderen (van een dunne look, naar een wat meer getoonde en gespierdere look) en onze motivatie nam alleen maar toe.

Wat wel nadelig was aan deze manier van leven, was het feit dat we niet meer mee konden eten met de rest van het gezin en dat buiten de deur eten al helemaal onmogelijk werd.

We werden namelijk een soort obsessed met het bijhouden van onze maaltijden. Het gaf ons een kick en deze kick verdween wanneer we het een dag niet precies bij kon houden.

De poging die dus aan het begin extreem goed leek te zijn, bleek toch weer minder goed bij ons te passen dan gedacht.

Deze poging hebben wij daarentegen wel een jaar volgehouden en heeft ervoor gezorgd dat wij enorm veel over verschillende producten weten. Mede door het volgen van deze levensstijl, weten wij nu dagelijks wat we binnenkrijgen zonder het bij te hoeven houden.

Dat we deze stap tijdens het veranderen van je levensstijl tijdelijk aanraden, kunnen we dus wel zeggen (wanneer je het lastig vindt om in te schatten waar welk product nou eigenlijk uit bestaat).

Als je mij nu bijvoorbeeld vraagt hoeveel gram eiwitten ergens ongeveer in zit, kan ik het zo opnoemen. Nu wil ik niet zeggen dat dit een must is, maar ik wil er alleen mee laten zien dat het wel handig kan zijn om je producten een tijdje bij te houden met bijvoorbeeld een app als MyFitnessPal.

WAT DOEN WE NU?

Nadat wij een jaar alles tot in detail hadden bijgehouden, vroegen we ons af waarom we het eigenlijk nog deden.

We wisten globaal hoeveel van een bepaalde macronutriënt in een product zat en na een jaar lang, weet je ook wel wat je op een dag kan eten om niet aan te komen (of juist wel in een periode van bulken).

We besloten op dat moment om het eens een paar weken te proberen zonder ‘tracker’ en gewoon alles op gevoel te doen.

Wat bleek? Het werkte!

Inmiddels doen we het nu ruim een jaar en onze lichamen zijn meer verandert dan ooit.

Ik moet hier wel bij zeggen dat we ook een ander trainingsprogramma zijn gaan volgen met een upper/lower split. Maargoed, de voeding speelt hier natuurlijk ook een belangrijke rol bij.

Voor ons helpt het 'niet bijhouden' van producten enorm om ‘snoepen’ te voorkomen. Klinkt misschien tegenstrijdig, maar het is wel zo.

Wanneer wij namelijk ’s avonds nog 200 calorieën over hadden volgens de ‘tracker’ vulde we deze maar al te graag met chocolade of een ijsje.

Als we nu ’s avonds nog trek hebben, pakken we een handje ongezouten noten of een stuk fruit om het hongergevoel te stillen in plaats van om ons exacte koolhydraten of vetten doel van die dag te behalen.

Daarnaast is het ook gewoon veel makkelijker omschakelen als je een keer onverwachts buiten de deur eet of iets krijgt aangeboden op een event bijvoorbeeld. 

We weten namelijk hoe we hier mee om moeten gaan, aangezien we onze lichamen inmiddels door en door kennen!

Kortom, het niet bijhouden van voeding werkt het beste voor ons, maar daarbij houden we wel continue onze doelen in gedachten en maken we bewuste keuzes!

CONCLUSIE

Wat we met dit alles willen zeggen, is dat er heel veel manieren zijn om op je voeding te letten.

Het is de kunst om een manier te vinden die het beste bij jou past en waar jij je goed bij voelt. Voor de één is dit continue voeding tracken, voor de ander is dit een vooraf opgesteld voedingsplan en voor weer een ander is dit bewuste keuzes maken en het op gevoel doen.

Wij hebben onze manier nu al een jaar gevonden: luisteren naar ons lichaam en bewuste keuzes maken.

We zijn benieuwd of jij ook een manier gevonden hebt die bij jou past, laat het daarom vooral weten in de reacties hieronder!

Mocht jij nog op zoek zijn naar de levensstijl die bij jou past, dan staan wij uiteraard voor je klaar om je daarbij te helpen:

Stuur gerust een mailtje naar contact@jorellafit.nl met de aanvraag voor een skypegesprek waarin we over jouw doelen gaan praten of natuurlijk voor andere opmerkingen of vragen.

Bedankt voor je tijd en tot snel!

  • Om eerlijk te zijn vind ik het heerlijk om te zien dat het jullie ook niet altijd gemakkelijk af is gegaan! Ik herken het precies, ik hang nu ergens tussen poging 2 en 3 in 😀 Alles gaat met trail en error. Ik begon al bijna te denken dat het mij gewoon niet gaat lukken allemaal, maar nu ik dit gelezen heb geeft het me goede moed om gewoon door te gaan en te blijven zoeken naar wat voor mij werkt.

    • Hi Renee, goed om te horen dat je wat aan de blog hebt en dat we je kunnen motiveren om verder te gaan met jouw zoektocht! We weten zeker dat ook jij de balans zult vinden. Zet hem op!! 🙂

  • >