Dit Moet Je Doen Als Je Een Verjaardag Hebt

Deze week is het die van Pietje en volgende week is het die van je buurvrouw. Ligt het aan ons of zitten we in een drukke periode vol met verjaardagen?

Wij hebben er in ieder geval veel op de planning staan de komende weken en hebben deze verjaardag reeks afgelopen weekend geopend met een feestje in onze eigen tuin.

En ja, ook bij onze verjaardagen horen lekkere hapjes en drankjes. Kortom: één groot (eet)feest.

Maar hoe gaan wij hier mee om? En nemen wij ook daadwerkelijk die hapjes en drankjes?

Dat vertellen we je vandaag maar al te graag!

EEN TAARTJE TE VEEL?

Bij verjaardagen hoort taart, of hebben we het mis? Appeltaart, rijstevlaai, slagroomtaart, kwarktaart, carrot cake met frosting of een schuimtaart, we kunnen het allemaal afvinken.

Op de één of andere manier is het een standaard ritueel in deze wereld en het is zonde om daar nee tegen te zeggen.

En bij ons is het altijd nog eens dubbel feest omdat er standaard taart over is, wat resulteert in een punt taart op de verjaardag zelf, maar ook na afloop.

Herkenbaar? Dan hebben we een tip: neem tijdens de verjaardag de helft van een normale punt en ’s avonds weer. Dan heb je in totaal maar 1 punt op, maar kan je wel gezellig met de rest mee doen.

Een andere tip die we je willen meegeven, is om de taart zelf te maken.

Natuurlijk is het makkelijk om een taart bij Dudok, Multivlaai of de Hema te halen, maar zelf maken is misschien nog wel veel leuker en gezonder (als je het goed aanpakt).

Zo maken wij regelmatig onze eiwitrijke kwarktaart of een gezonde appel crumble taart met havermout.

Op deze manier kan je al helemaal onbezorgd genieten van de taart!

cheesecake

HET IS TOCH AL VERPEST

Wat wij vaak horen is het volgende:

"Ik heb vanmiddag toch een verjaardag, dus dan kan ik net zo goed ontbijten met croissantjes."

Zonde, want juist de maaltijden en snacks buiten de verjaardagen om kan je perfect invullen om wel de juiste voedingsstoffen binnen te krijgen.

Met deze voedingsstoffen doel ik vooral op de eiwitten, want die zal je in veel gevallen niet binnen krijgen op een verjaardag (op de mini frikandel of het plakje leverworst na).

Nu denk je misschien: waarom dan eiwitten?

Dat is heel simpel: met eiwitten kan je maaltijden maken die laag in calorieën zijn, maar die wel ontzettend goed vullen.

Hierbij kan je bijvoorbeeld denken aan magere kwark of een salade met veel rauwkost en mager vlees of vis. Deze eiwitrijke kipsalade is een goed voorbeeld! 🙂 

gezonde tussendoortjes

Vind jij het lastig om voldoende eiwitten te eten? Klik dan hier voor 10 handige tips!

SPORT VOOR DE VERJAARDAG

Ik weet niet hoe dat bij jou zit, maar als ik aan het begin van een dag sport, ben ik altijd extra gemotiveerd om die dag op mijn voeding te letten.

Voor mij helpt het daarom heel goed om in de ochtend op een dag dat ik een verjaardag heb even flink te zweten in de sportschool.

Voor het sporten neem ik dan graag een bak havermout en na het sporten neem ik een flinke bak proteïne fluff (een snack die meer vult dan dit kan ik me niet bedenken).

Probeer dit maar eens, ik weet zeker dat je op de verjaardag minder zult snacken!

STEL JEZELF STEEDS DEZE VRAAG

Eigenlijk is het niet zo heel vreemd dat we zoveel snoepen op een verjaardag: de tafel staat vol met lekkers waar je continue tegenaan moet kijken. Zodra je begint, kan je gegarandeerd niet meer stoppen.

Stel jezelf daarom voordat je iets pakt continue de vraag of je er echt trek in hebt of dat je het gewoon (onbewust) neemt omdat het er staat.

Door dit te doen, zal je erachter komen dat vaak reden nummer 2 de oorzaak is van jouw beweging richting het bakje nootjes, chipjes of de schaal met bitterballen.

EN HOE ZIT HET DAN MET DE DRANKJES?

Naast alle lekkere hapjes, zijn de nodige drankjes vaak ook aanwezig. Zo hadden wij dit weekend heerlijke mojito’s en gin tonics.

Ook wij kunnen dit dan niet laten staan (net als het gevulde stokbrood met zelfgemaakte kruidenroomkaas uit de oven, de gehaktballetjes met pindasaus en de wraps met gerookte zalm), maar aangezien we er de rest van de dag rekening mee hebben gehouden maakt dit ook niet uit.

Een glaasje (of twee) van jouw favoriete drankje moet dan gewoon kunnen als je er de rest van de dag maar rekening mee houdt.

Als je inderdaad je maaltijden die dag buiten de verjaardag om laag in calorieën en hoog in eiwitten houdt, zal je namelijk best wat calorieën overhebben voor het feestje! 

En daarbij is het ook niet geheel onbelangrijk om te vergeten dat af en toe een dagje wat hoger in calorieën ook niet erg is!

CONCLUSIE

Houd de rest van de dag (of week) als je meerdere feestjes hebt, je calorieën wat lager, en je eiwitten hoger.

Probeer daarnaast eens te sporten voordat je naar een verjaardag gaat en denk voordat je iets in je mond stopt na of je er eigenlijk wel echt trek in hebt (en of je ook daadwerkelijk trek hebt).

Dan weten wij zeker dat ook jij gewoon kunt genieten van iedere verjaardag en tegelijkertijd werkt aan je doelen!

>