Is brood goed of slecht voor je gezondheid?

Nederland is een brood land. We zijn opgegroeid met de broodcultuur en voor veel mensen is het lunchtrommeltje nog altijd gevuld met een flinke stapel besmeerde boterhammen. Zelfs ons moeder heeft tot voor kort steeds verkondigd een echt 'broodmens' te zijn (iemand die niet zonder brood kan leven). Een dag zonder brood is een dag niet geleefd, maar is brood juist goed of slecht voor je gezondheid? Vandaag krijg je van ons het antwoord op die vraag. We gaan kijken naar wat er nu precies in brood zit en waarom er wordt beweerd dat brood vooral slecht voor je blijkt te zijn...

Brood is rijk aan koolhydraten

​Koolhydraten vormen voor veel mensen de basis van hun voedingspatroon. Koolhydraten worden gezien als de 'schone energie' voor je lichaam en wij als Jorellafit zien dan ook geen reden waarom je koolhydraten zou moeten verbannen uit je dagelijkse voeding. Er bestaat een verschil tussen 'complexe' en 'snelle' koolhydraten. Deze twee termen geven aan hoe snel je lichaam deze koolhydraten kan verwerken en in kan zetten als energie. 

Brood is en blijft een bewerkt product, we kunnen er helaas niks mooiers van maken. De hele granen worden tijdens het productieproces vermalen tot fijne korrels/bloem en dit zorgt ervoor dat brood snel wordt opgenomen in ons lichaam in de vorm van glucose. Dit zorgt ervoor dat je bloedsuikerspiegels en insulinelevels in een rap tempo zullen stijgen. 

Vooral witbrood laat je bloedsuikerlevels sneller stijgen dan de meeste snoeprepen en snacks! (1) Je bloedsuikerlevels kan je vergelijken met een achtbaan. Als deze snel omhoog gaan, gaan ze ook weer snel naar beneden... En deze schommelingen zijn niet echt gewenst voor je lichaam, want als je bloedsuikerspiegel te snel daalt krijg je weer honger. 

Studies hebben zelfs aangetoond dat mensen met diabetes zoveel mogelijk koolhydraten moeten vermijden en dit betekent dus ook logischerwijs dat deze mensen hun zakje met boterhammen beter thuis kunnen laten. (​2, 3, 4)

​Brood bevat gluten

Het graan in brood bevat veel gluten. Deze gluten hoeven niet per-se slecht voor je te zijn, maar er zijn veel mensen met een gluten allergie (5, 6, 7). Gecontroleerde onderzoeken tonen zelfs aan dat de gluten je darmwand beschadigen en zorgen voor het opzwellen van je buik (8,9). Veel mensen hebben last van deze symptomen, maar linken gluten niet direct aan het probleem en dit is ook lastig te ontdekken. Zelf kan je controleren of je gevoelig bent voor gluten door deze 30 dagen uit je voeding te schrappen en pas daarna weer gluten aan je voeding toe te voegen om te kijken hoe je lichaam hierop reageert, maar dat is natuurlijk best een hele opgave in een broodland als Nederland!

​Brood bevat nog meer 'niet zo goede stoffen'

Gluten zijn niet de enigste substantie in je brood die schadelijk kunnen zijn voor het lichaam. Iets waar wij zelfs goed ons best voor moeten doen om het uit te spreken; fytinezuur, is nog zo'n substantie. Of dit woord in jouw woordenboek moet voorkomen? Nee, maar we moeten toch even iets kwijt over dit stofje, dat bovendien te vinden is in de meeste graansoorten. 

Fytinezuur is een molecuul dat sterk bindt aan sommige essentiële mineralen zoals calcium, ijzer en zink. Hierdoor voorkomt fytinezuur dat deze mineralen kunnen worden geabsorbeerd door het lichaam. (10)

En volkoren dan?

Volkoren moet dan toch wel goed voor je zijn? Ook voor volkoren brood geldt dat het nog steeds is bewerkt en een onderzoek toont dit nog maar eens goed aan....

36 mensen zijn willekeurig ingedeeld in 2 verschillende groepen​. Ze kregen de taak om haver graanproducten te eten of volkoren granen. Na twaalf weken werd er bij iedereen bloed afgenomen. De mensen die haverproducten aten zagen een verlaging in hun slechte LDL cholesterol levels en de mensen die volkoren producten aten zagen een stijging van maar liefst 60%. Je hoeft geen hooggeleerde te zijn om hier zelf een goede conclusie uit te trekken dachten wij zo (11).

Conclusie

Hoeveel voor- en nadelen we ook kunnen vinden, we blijven van brood houden. Je denkt toch zeker niet dat we brood gaan schrappen van ons boodschappenlijstje?! Natuurlijk zijn er producten die altijd beter voor je zijn, maar hé... We hebben al zoveel mensen kunnen overtuigen van onze fluffy havermout dat een boterhammetje op z'n tijd heus niet verkeerd is. We willen tenslotte toch ook niet dat alle bakkerijen zonder werk komen te zitten?!


Leuk dat je de tijd hebt genomen om deze blog door te lezen. We zouden het superleuk vinden als je hieronder een reactie achterlaat! Hoe leuk zou het zijn als we samen kunnen discussiëren over verschillende onderwerpen zoals: voeding, beweging en gezondheid? Mocht je een leuk thema/onderwerp hebben voor een volgend blog, laat dit dan ook hieronder even aan ons weten, want kennismacht en kennis delen is onze kracht!

  • Inderdaad weer een informatief maar vlot geschreven artikel, erg leuk om te lezen! Zouden jullie aanraden om eens per week brood te eten of kan dagelijks (bijvoorbeeld als lunch) toch ook niet zoveel kwaad? Aangezien brood wel lekker makkelijk mee te nemen is. 🙂

    • Hi Eva,
      Bedankt voor je leuke reactie! Wij eten zelf gewoon dagelijks brood. Zolang je er geen last van hebt (opgeblazen buik etc.) kan dit prima. Je lichaam heeft tenslotte koolhydraten nodig om goed te kunnen functioneren en deze koolhydraten kan je prima uit brood halen!
      Sportieve groetjes,
      Jordy & Estrella

  • >