Heb je een allergie voor een bepaald product of een bepaalde productgroep? Een vraag die niet iedereen direct kan beantwoorden.

Een opgeblazen gevoel na het eten komt vast wel eens bij jou voor. Vervelend, maar vaak  accepteer je het onbewust gewoon: “Ach, het zal vanzelf wel wegtrekken…”

Wat nou als er ook andere klachten bij komen kijken als huidklachten, luchtwegproblemen of maag-darmklachten? Heb je dan een allergie voor een bepaald product of een bepaalde productgroep? En zo ja, hoe kan je hier dan achter komen?

ZIJN ALLERGIEËN EEN HYPE?

Je hoort het steeds vaker: de buurvrouw heeft een koemelkallergie, je collega mag geen noten meer en tijdens je verjaardag wordt er gevraagd of je ook glutenvrije hapjes hebt.

Het lijkt wel alsof allergieën steeds vaker voorkomen. Deels waar, want mede door het hoge gebruik in antibiotica, minder beweging en veranderingen in eetgewoonten (zoals eten van meer exotische producten, meer bewerkte voedingsmiddelen, meer consumptie van producten die allergenen bevatten) kan er verklaard worden dat het aantal mensen met een allergie toeneemt.

Nu moeten we eerlijk toegeven dat het de laatste tijd wel overhyped wordt. Want terwijl het normaal is dat je buik ’s avonds wat uitgezet is (er zit tenslotte voeding in van de hele dag), wordt er tegenwoordig al snel de term ‘allergie’ aan gekoppeld.

Om dit te voorkomen, leggen wij vandaag uit hoe je op een juiste manier zelf erachter kunt komen of je een allergie hebt of niet.

WAT GEBEURT ER BIJ EEN VOEDSELALLERGIE?

Wanneer je te maken hebt met een voedselallergie, reageert je lichaam abnormaal op een normale voedingsstof. Anders gezegd: je lichaam ziet een bepaalde voedingsstof als een ‘foute’ stof terwijl dit eigenlijk helemaal niet het geval is.

Tijdens deze reactie maakt je lichaam antistoffen tegen de eiwitten in je voeding. Wanneer dit eiwit een volgende keer in je lichaam komt, zal je afweersysteem hierop reageren. Hierbij komt er een stofje genaamd histamine vrij, wat zorgt voor allergieverschijnselen.

Voorbeelden van voedselallergieën zijn:

  • check
    Koemelkallergie
  • check
    Tarweallergie
  • check
    Glutenallergie (coeliakie)
  • check
    Notenallergie
  • check
    Soja-allergie
  • check
    Pinda-allergie

Je hebt een deel hiervan, of misschien wel allemaal, vast weleens voorbij zien komen. Maar hoe kom je erachter of jij één van deze allergieën hebt als je regelmatig last hebt van symptomen als huidklachten (jeuk, uitslag, eczeem etc.), luchtwegproblemen (kortademigheid, neusklachten etc.) of maag-darmklachten (braken, diarree, misselijkheid, verstopping etc.)?

HET ELIMINATIEDIEET

Het nooit verkeerd om eens een keer een poging te wagen aan een eliminatiedieet om te kijken of je ergens gevoelig voor bent. Dit is namelijk de makkelijkste en meest effectieve manier om verteringsgerelateerde gezondheidstoestanden te behandelen.

Wat is het eliminatiedieet? Een eliminatiedieet is een dieet waarbij je bepaalde voedingsmiddelen gedurende een bepaalde periode (meestal 3 tot 4 weken) elimineert. Na deze 3 tot 4 weken voeg je vervolgens langzaamaan specifieke voedingsmiddelen toe om te controleren of dat bepaalde gevoelens of reacties oplevert.

Als je geen darmklachten hebt, is het waarschijnlijk niet nodig om te experimenteren met een eliminatiedieet. Maar als je het idee hebt dat je ergens niet goed op reageert, kan het eliminatiedieet voor jou een uitkomst zijn.

WAT MOET JE ELIMINEREN?

De beste eliminatiediëten verwijderen het grootste aantal voedingsmiddelen. In het algemeen geldt: hoe restrictiever, hoe beter.

Het kost zeker meer tijd en aandacht om zoveel mogelijk te verwijderen, maar zoals bij de meeste dingen geldt: hoe meer werk, hoe groter de uiteindelijke uitbetaling en duidelijkheid.

Om te beginnen kan je de onderstaande producten het beste uit je voedingspatroon verwijderen:

Allergie informatie wel en niet weglaten

Dit ziet eruit als een grote hoeveelheid, maar je hebt nog genoeg mogelijkheden over met een voedingspatroon dat vooral bestaat uit rijst, quinoa, glutenvrije haver (haver is in principe glutenvrij, maar door kruisbesmetting tijdens het groeien of de verwerking bevatten veel merken wel gluten, let hier dus goed op!), boekweit, vlees (kalkoen en vis), het meeste fruit en de meeste groentesoorten.

Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om niet in één keer alles te verwijderen. Maar onthoud altijd: hoe meer je tijdelijk verwijdert uit je voedingspatroon, hoe groter de kans is dat je ontdekt wat voor allergie of gevoeligheid je hebt.

WANNEER KAN IK MIJN ALLERGIE ONTDEKKEN?

De duur van een eliminiatiedieet verschilt afhankelijk van je leeftijd en ernst van de symptomen. Kinderen merken meestal voordeel na 7 tot 10 dagen, terwijl de meeste volwassenen baat hebben bij een eliminering van 3 tot 4 weken.

Wij adviseren dan ook om de producten uit de bovenstaande tabel voor 3 tot 4 weken te elimineren. Macronutriënten, calorieën etc. zijn hierbij minder belangrijk. Wat wel belangrijk is, is dat je voldoende water blijft drinken. Ga hierbij uit van 2 tot 4 liter per dag.

HET TOEVOEGEN VAN GEËLIMINEERDE PRODUCTEN

Het is natuurlijk niet zo dat je de producten die je in de 3 tot 4 weken niet gegeten hebt, nooit meer kan eten. De bedoeling van een eliminatiedieet is juist dat je de geëlimineerde producten langzaam weer gaat eten. Het is heel belangrijk dat je de producten product-voor-product weer toevoegt. Op deze manier krijg je een goed beeld van de producten die ongewenste symptomen opleveren.

Na de minimaal drie weken van eliminatie, voeg je een enkele voedingsgroep op een dag toe en controleer je de symptomen gedurende twee dagen.

Voorbeeld: je kiest ervoor om maandag zuivel weer aan je voedingspatroon toe te voegen. Op maandag drink je wat melk, eet je kaas en sluit je de dag af met een bakje yoghurt. De dinsdag en woensdag ga je weer terug naar je eliminatiedieet en kijk je of er bepaalde symptomen opspelen door het eten van zuivel op maandag.

Als je geen merkbare symptomen hebt, kan je proberen om donderdag een nieuw voedingsproduct te introduceren (bijv. eieren). Vervolgens kijk je de twee dagen erna of er specifieke symptomen opspelen. Zo ga je door.

Je voegt dus iedere 3 dagen een nieuw voedingsmiddel of een nieuwe productgroep toe, totdat je hebt vastgesteld welke voedingsmiddelen problemen veroorzaken. Let op: na het toevoegen van een product of productgroep, keer je weer terug naar het eliminatiedieet.

Het hele experiment duurt ongeveer 5-6 weken. Best een lange periode, maar dan weet je aan het einde van de rit wel precies waar je allergisch of gevoelig voor bent.

HOE REGISTREER JE DE SYMPTOMEN?

We raden het aan om het gratis ontwikkelde eliminatiedieet mini-ebook hiervoor te downloaden.

Door deze tijdens de eliminatiefase uit te werken, kan je precies te weten komen welke fysieke, mentale of emotionele signalen opspelen tijdens het elimineren.

Als je je tijdens het elimineren beter voelt (bijv. meer energie, beter slapen), kan het aangeven dat een voedingsmiddel die je vaak eet, voor problemen zorgt.

Ook tijdens de herintroductie is het natuurlijk van belang om te kijken of er eventuele symptomen opspelen.

Omdat je de producten/productgroepen stuk voor stuk herintroduceerd, weet je precies welk product voor symptomen zorgt binnen jouw lichaam. Let er op dat vrijwel alles wat je in (minimaal) 3 weken voelde van de eliminatieperiode, ook een symptoom kan zijn.

EXTRA TIPS OM JOUW MOGELIJKE ALLERGIE TE ACHTERHALEN

Het eliminatiedieet is niet per se makkelijk, maar we willen je ook meegeven dat het niet moeilijk hoeft te zijn. Met de volgende tips, maak je het jezelf nog wat makkelijker:

  • check
    Voorbereiding: mensen die een week van tevoren opzoeken welke recepten ze kunnen maken en eten tijdens een eliminatieperiode, doen het vaak veel beter dan mensen die direct van start gaan zonder plan. Dus zorg voor een goede voorbereiding.
  • check
    Zorg er altijd voor dat je de juiste voedingsmiddelen bij de hand hebt als je honger hebt of onderweg bent. Weet hoe je bepaalde producten moet bereiden en maak zoveel mogelijk maaltijden van tevoren. Denk hierbij aan een grote pan met rijst, compleet met de juiste groente en een eiwitbron. Het laatste wat je wilt tijdens een eliminatiedieet, is onverwachts toch naar een product dat mogelijk de allergie veroorzaakt grijpen.
  • check
    Verwijder alle voedingsmiddelen die je niet tijdens de eliminatiefase mag eten of stop ze op een plek waar je moeite voor moet doen om ze te bereiken. Waak op deze manier voor momenten waarop je wilskracht iets lager ligt en je constant denkt aan een koekje.
  • check
    Houd een journal bij (te downloaden in deze blog). Registreer symptomen tijdens het gehele proces. Onthoud dat dit een zelfexperiment is. Iedere goede wetenschapper heeft een labboek nodig waarin ze hun notities en experimentele details kunnen bewaren. 😉

CONCLUSIE

Mocht jij het idee hebben dat je mogelijk een allergie of gevoeligheid hebt voor een bepaald product of een bepaalde productgroep, probeer dan eens het eliminatiedieet. Met de juiste voorbereiding, bovenstaande tips en het gratis mini-ebook, is het niet zo moeilijk als het lijkt.

Bij vragen kan je ons uiteraard altijd contacten via contact@jorellafit.nl

Geschreven door:

Jordy van Toor

Ik ben de mede-oprichter van Jorellafit en ik wil graag zoveel mogelijk mensen helpen bij het behalen van zijn/haar doelen. Wil je iets aan mij kwijt of heb je een bepaalde vraag? Ik beantwoord deze graag persoonlijk!

jordy van toor
>