Afvallen en gezond eten wordt door veel mensen als ‘moeten’ ervaren. Je doet het, of je doet het niet, maar een tussenweg bestaat niet. Niet zo gek ook als je afvallen koppelt aan een crashdieet, waarbij je gedurende een bepaalde periode extreem weinig ‘moet’ eten. Deze manier houdt niemand vol. 

Hoe kan je dan afvallen en de resultaten vasthouden? Daar heb ik een strategie voor. Ben jij klaar om mijn strategie te ontdekken?

DIT MOET JE WETEN ALS JE WILT AFVALLEN

Als je wilt afvallen of aankomen, is er maar één ding wat telt:

Letten op de hoeveelheid eten die je dagelijks in je mond stopt. 

Ieder voedingsproduct heeft zijn ‘positieve’ en ‘negatieve’ kanten en als je dit eenmaal begrijpt, wordt gezond leven een stuk makkelijker.

Kijk even naar het volgende:

In principe kan je 50 gram ‘normale’ suiker vergelijken met drie sneetjes brood, kijkend naar het aantal koolhydraten. Beide producten bevatten 50 gram koolhydraten en dus ongeveer dezelfde hoeveelheid calorieën (omdat er verder weinig tot geen eiwitten en vetten inzitten).

suiker en koolhydraten afvallen

Toch zit er een verschil in deze producten als we kijken naar wat je lichaam ermee doet. Zo wordt een boterham langzamer opgenomen en geeft het je lichaam langer energie. Dit komt omdat je lichaam langer doet over het verteren van een boterham in vergelijking met ‘normale’ suiker.

Hetzelfde geldt voor groente en fruit. Ook deze worden langzaam verteerd. Ze bevatten veel micronutriënten (vitamines en mineralen), relatief gezien weinig calorieën en geven door de hoeveelheid vezels toch gewoon een verzadigend gevoel. Een ideale keuze voor je lichaam dus!

Je hebt altijd de keuze uit verschillende producten. Het is aan jou waar je voor gaat:

  • Koek bij de koffie of een lekkere salade met couscous en hummus
  • Een halve reep chocolade of een smoothie gemaakt van allerlei lekkere fruitsoorten en een lepel pindakaas
  • Een zak chips voor de tv of een bak yoghurt met zelfgemaakte granola

Het gaat om het maken van keuzes en geen enkele keuze is hierbij fout. Zie het meer als een dagelijkse uitdaging: kies waar je trek in hebt en zorg hierbij dat je uiteindelijk aan het einde van de dag een juiste balans aanhoudt. Meer hierover vind je onder het kopje ‘hoe creëer ik dagelijks balans?’

BEPAAL JE GRENZEN

Afvallen betekent niet dat je nooit meer snoep of chocolade mag eten, maar het is wel belangrijk dat je weet waar de grenzen liggen. Dit laatste stukje kennis is iets wat bij veel mensen (nog) ontbreekt. Dit neem ik niemand kwalijk en vind ik ook niet raar.

Op de basisschool leren we wel hoe de jagers en verzamelaars leefden, maar we leren niet hoe we ons lichaam moeten voeden met de juiste voedingsstoffen. Bizar toch? Gelukkig wil ik het wel graag vertellen 🙂

Grenzen stellen draait, net de dagelijkse uitdagingen waar we het net over hadden, om het maken van keuzes.

Heb je ergens heel erg zin in? Dan neem je het en geniet je ervan.

Heb je gewoon zin om te eten? Maak dan iets waar je lichaam ook direct veel mee kan: denk aan een lekkere salade of smoothie, of ga voor fruit en een handje nootjes.

Kortom, probeer te luisteren naar je lichaam. Ga jezelf niet continue dat blokje chocolade ontzeggen als je er heel erg trek in hebt. It’s all about balance!

Maar…

HOE CREEËR IK DAGELIJKS BALANS?

Als je wilt afvallen, is een goed voedingspatroon het allerbelangrijkste. Hierbij zijn zowel de macronutriënten (koolhydraten, eiwitten en vetten) als micronutriënten (vitamines en mineralen) belangrijk. Eén van deze schrappen, is dus niet oké.

Waar het op neer komt, is dat je zelf kunt bepalen wat je eet zolang je maar een goede balans vindt tussen onbewerkte en bewerkte producten.

Ik adviseer altijd om 80% van je dagelijkse calorieën uit onbewerkte producten te halen. Hierbij kan je denken aan rijst, pasta, groente, fruit, peulvruchten, kip, vis etc.

De overige 20% is dan vrij voor bewerkte producten. Er schieten nu vast allemaal lekkere dingen door je hoofd, dus voorbeelden hoef ik vast niet te noemen.

Let wel op: merk je dat je geen zin hebt in bewerkte producten, neem het dan ook gewoon niet! Met andere woorden, vat de 80/20% regel niet te letterlijk op.

Zelf ga ik altijd liever voor een handje noten, blokje pure chocolade of een klein bakje yoghurt om mijn zoete trek te stillen. Dit geeft mij een goed gevoel.

Ondanks dat ik niet dagelijks naar bewerkte producten grijp, helpt de 80/20-regel mij wel met afvallen, aangezien ik niet het gevoel heb dat ik niks mag.

Sterker nog, ik mag van mezelf alles waar ik trek in heb, zolang het grootste gedeelte van de dag maar uit onbewerkte producten bestaat!

Ik kwam ook nog een oude video tegen op het YouTube kanaal van Jorellafit, waarin ik mijn favoriete maaltijden tijdens het afvallen deel:

Handig als je opzoek bent naar 'gezonde' inspiratie 🙂

CONCLUSIE

Afvallen betekent niet nooit meer ongezond eten. Het gaat om het vinden van de juiste balans om zo de gewenste resultaten te behalen.

Mijn strategie om je goed te voelen en je doelen met plezier te behalen? Jezelf niets ontzeggen en eten waar je trek in hebt. Houd hierbij altijd de 80/20-regel in gedachte, dan kan het niet fout gaan!

Ik heb op deze manier altijd mijn doelen behaald en vastgehouden. Tijdens mijn afval-avontuur, heb ik mezelf nooit schuldig hoeven voelen en kon ik altijd eten waar ik trek in had. Geen producten het label ‘gezond’ of ‘ongezond’ geven, maar een juiste balans creëren tussen bewerkte en onbewerkte producten!

>