Aankomen kan eng zijn. Hoeveel moet je eten? Hoe weet je of je niet te snel aankomt? En hoe slaag je in aankomen zonder vet?

Ik weet als geen ander dat het verhogen van je gewicht geen makkelijke klus is. Voor velen klinkt dit gek, want eten is toch veels te lekker? Het niet zo makkelijk. Dat weet jij ook.

Jij hebt het plan om meer te gaan eten, maar durft het niet omdat je bang bent in vet aan te komen. Klopt dat?

Goed nieuws, je hebt de eerste stap al gezet. Dat je dit leest, bewijst dat je het écht wilt. Je hebt een doel en wilt hieraan werken. Nu resteert alleen de vraag nog hoe. 

In deze blog deel ik 3 stappen die je vandaag kunt uitvoeren. Met deze stappen sta je sterker in je schoenen en weet je waar je het voor doet. 

WAAROM WIL JE AANKOMEN ZONDER VET?

aankomen-zonder-vet-waarom

Om jouw angst te overwinnen om aan te komen in vet, moet je weten wat je precies wilt. Angst is vaak een mentaal obstakel dat in de weg staat tussen jou en jouw doel. Om erachter te komen welke angst jou tegenhoudt, zal je eerst moeten weten waarvan je wordt tegengehouden (jouw doel). 

Neem even de tijd. Pak pen en papier erbij en schrijf voor jezelf op wat je echt wilt. Wat is jouw doel? Waar wil je al langer aan werken, maar doe je niet omdat je er bang voor bent?

Dit was mijn doel: Ik wil weer een gezond gewicht hebben en kunnen genieten van eten.

Als je dit weet is het tijd om de redenen op te schrijven die ervoor zorgen dat je niet doet wat je wilt.

  • ​​​​Ik ben bang om de controle te verliezen
  • ​​​​​​​​​Ik ben bang om in vet aan te komen
  • Ik weet niet hoe ik het moet aanpakken
  • Ik heb geen vertrouwen in mijn eigen lichaam
  • Etc.

HERKEN WAAROM JE BANG BENT OM AAN TE KOMEN IN VET

aankomen-zonder-vet-angst

Nu je jouw doel hebt bepaald, is het tijd om de angsten te tackelen. Koppel de opgeschreven redenen aan één van de onderstaande elementen en omschrijf jouw angst op papier.

  • Angst om iets te verliezen → voor wat heb je de angst om het te verliezen?
  • Angst voor het proces → welke onderdelen van het proces zorgen voor angst?
  • Angst voor het resultaat → wat kan er gebeuren als het resultaat niet is zoals je had gehoopt?

Voorbeeld

"Ik ben bang om de controle te verliezen → angst om iets te verliezen. Op dit moment weet ik precies wat ik binnenkrijg door het bijhouden van mijn voeding. Hiermee blijf ik nu op (een te laag) gewicht. Als ik wil aankomen, zal ik hier verandering in moeten brengen en verlies ik de controle voor me gevoel omdat ik dan niet meer hetzelfde blijf eten als ik nu doe." 

OVERWIN JE ANGSTEN

aankomen-zonder-vet-overwinnen

Tot slot is het tijd om je te focussen op de positieve kant van de redenen die ervoor zorgen dat je (nog) niet doet wat je wilt. Kortom, wat is het tegenovergestelde wat er kan gebeuren? Koppel ook dit weer aan de drie elementen en schrijf het op:

  • Geloof in de aanwinsten → welke pluspunten kan het je opleveren?
  • Geloof in het proces → het kan nu lastig zijn, maar schrijf voor jezelf op welke mooie dingen het proces je kan opleveren.
  • Geloof in het resultaat → wat voor mooi resultaat levert het je op als het je lukt?

Voorbeeld

"Ik ben bang om de controle te verliezen. Het werken aan een gezond gewicht kan mij veel rust in mijn hoofd geven als ik de controle los leer laten. Hierdoor zal ik niet meer continue met calorieën bezig zijn en weer kunnen genieten van eten."

CONCLUSIE

Neem de tijd om deze drie stappen uit te werken. Probeer zoveel mogelijk op te schrijven wat je te binnen schiet. Zo ontdek je jouw doel, de angsten die je hiervoor hebt en de positieve punten die het je op kan leveren.

Heb je vragen? Stel deze dan in de reacties hieronder. Ik geef gegarandeerd antwoord. Hierdoor kan je ook andere lezers laten inzien dat ze er niet alleen voor staan. 

Drie jaar geleden had ik ook te maken met angst om aan te komen en heb ik deze stappen ondernomen. En met succes: ik ben op een gezonde manier meer dan 15 kilo aangekomen, grotendeels in spiermassa, en voel me hier top bij! 

Als ik het kan, kan jij het ook. Dus wacht niet langer, voer vandaag deze drie stappen uit en go for it! 

  • Ik zit op een enorm laag gewicht en moet dus aankomen. Ik wou ook aan krachttraining doen maar het mag niet meer van de dokter, ik mag ook niet meedoen aan de turnlessen op school en mag zelfs niet meer met de fiets gaan (ookal is dit maar 10 min.) Ik vind het verschrikkelijk om aan te komen want ik heb bang dat ik dik word en ik mag niets van sport doen tot eind december, wat moet ik doen?

    • Hi Yente, wat onwijs vervelend om te horen dat je niet meer mag sporten, maar het is, hoe gek het ook klinkt, voor nu wel het beste voor je lichaam. Ik help je graag verder. Het lijkt me goed als je me een mailtje stuurt met wat je nu gemiddeld eet op een dag en je lengte, leeftijd en gewicht. Dan kan ik een beter advies geven! Je kan mij bereiken op estrella@jorellafit.nl

  • >