Zomervakantie: zon, zee, strand en heel veel restaurantjes met te lekker eten...

Althans, zo ziet onze vakantie eruit.

Misschien heb je mijn vakantie-eetdagboek of onze laatste vlog al gezien, dan is het je vast opgevallen dat wij hier maar al te graag uit eten gaan.

Zo niet, dan weet je het bij deze 🙂

Dit in combinatie met de vele vragen die wij krijgen omtrent uit eten gaan, bracht mij op het idee om er een blog over te schrijven. ​

Want hoe kan je er nou voor zorgen dat je lekker kunt genieten, een juiste keuze maakt en niet jouw doelen in de weg staat?

Dat vertel ik je vandaag maar al te graag! 

1. EET ZOALS JE NORMAAL OOK ZOU DOEN

Terwijl ik deze zin typ, betrap ik mezelf op het feit dat ik het gisteravond niet heb gedaan...

We gingen namelijk uiteten bij een chinees hier waar de porties enorm zijn.

Mijn eerste bord was gevuld met behoorlijk wat rijst, krokante kip in een zoetzure saus, een loempia en een speciale curry van het huis.

Meer dan genoeg zou je zeggen...

Dat was het ook, maar het smaakte me zo goed, dat ook een tweede bord er zonder dat ik het doorhad inging. ​

​Als ik thuis zou kijken naar dezelfde situatie thuis, zou ik het sowieso anders doen: één keer opscheppen en dan gewoon stoppen. 

Houd dit altijd voor ogen en ga dus niet naar een restaurant om je overvol te eten, dat is nergens voor nodig. ​

2. BEKIJK ALVAST DE MENUKAART VAN TEVOREN

Door de dag van tevoren al op de menukaart te kijken, kan je de rest van de dag rekening houden met de avondmaaltijd. 

Als jij bijvoorbeeld weet dat je in het restaurant waar je naar toe gaat heel graag een romige pasta wilt eten, is het verstandig om de rest van de dag je vetten en koolhydraten te minderen. 

Daarnaast is het natuurlijk nog beter om je gewoon te oriënteren op de gezondere maaltijden, want deze zijn vaak ook hartstikke lekker en zorgen ervoor dat je niet ineens veel meer calorieën dan normaal binnenkrijgt.

3. KIES HET LIEFST EEN GEBALANCEERDE MAALTIJD

Als je echt zin hebt in een romige pasta of pizza, moet je dat natuurlijk gewoon bestellen en het de rest van de dag compenseren. 

Maar als je overal trek in hebt en het je eigenlijk niet echt uitmaakt, is het verstandig om voor een gebalanceerde maaltijd te gaan.

Hiermee doel ik op een maaltijd die bestaat uit groente, magere eiwitten (zoals kip, vis, bonen of mager gehakt), complexe koolhydraten (zoals volkoren granen, zoete aardappel of volkoren pasta) en gezonde vetten (zoals noten, olijfolie of avocado). 

Ik eet hier op vakantie bijvoorbeeld vaak een stukje vis of kip met aardappeltjes (of af en toe patatjes om mezelf te verwennen :)) en een salade met wat olijfolie! 

4. WEES NIET BANG OM DINGEN TE VRAGEN

Wanneer je iets op de menukaart ziet staan waar je over twijfelt kan je 2 dingen doen: 

  • Je vraagt waar je over twijfelt (bijvoorbeeld wat het precies is, waar het in gebakken is of wat er in zit) en maakt een juiste keuze.
  • Je vraagt het niet, bestelt iets op de gok en hoopt dat je de juiste keuze maakt.

Ik adviseer altijd het tweede, want stel je voor (deze situatie heb ik hier altijd op vakantie):

Je ziet op de menukaart een cordon blue staan waar je bizar veel trek in hebt, maar vraagt je af of dit een kip cordon blue of een cordon blue van varkensvlees is.

Dan kan je het niet vragen en hopen op de kip, of je vraagt het wel en vraagt in het geval van het antwoord: 'het is varkensvlees' of ze het voor jou met kip willen maken.

Mij kennen ze hier inmiddels, dus ik hoef het niet meer te vragen. Maar vanaf dag 1 vonden ze het geen probleem om een kip cordon blue te maken in plaats van een varkens cordon blue! 

Gewoon vragen dus! 🙂 ​

5. ZEG NIET TEGEN ALLES JA

Thuis kook je, schep je de maaltijd op je bord en weet je wat je te eten hebt.

In een restaurant zijn er altijd van die onweerstaanbare lekkere extra's: broodjes vooraf, een glas wijn, een toetje en ga zo maar door.

Wanneer je overal ja op zegt, tikken de calorieën al snel omhoog en heb je voor je het weet je dagelijkse calorie inname binnen een uur achter de kiezen.

Maak dus bewuste keuzes.

Ik laat zelf bijvoorbeeld altijd sausjes en calorische dranken staan en ga hier op vakantie voor 1 bolletjes ijs in plaats van een bord vol met tiramisu, crema catalana en slagroom! ​

6. LAAT JE KEUZE NIET BEÏNVLOEDEN DOOR ANDEREN

Wanneer al je vrienden voor een broodje hamburger met friet en mayo kiezen, hoor ik je gedachtes al gaan: 

'Het zou nu raar zijn als ik voor een salade kies. Ik word dan sowieso raar aangekeken en dan vinden ze me gelijk niet meer gezellig.'

​Nergens voor nodig!! 

Als het je echte vrienden zijn, moeten ze het helemaal niet erg vinden dat jij voor een gezondere optie gaat.

En daarnaast: waarom is het wel gezellig als je een hap hamburger in je mond stopt, maar niet gezellig als je een hap salade of kipfilet in je mond stopt?

Praten helpt vaak het beste. Wanneer jij namelijk uitlegt aan je vrienden waarom je bepaalde keuzes maakt en ze laat inzien dat je het niet doet omdat je niks 'wilt' eten, snappen ze het vaak al veel beter.

Ik bedoel: jij wilt ook best dat broodje hamburger, maar om aan je doelen te werken moet je soms nou eenmaal keuzes maken.

Leg ze dit uit, en ze begrijpen je meteen! Zo niet, dan kunnen je gedachtes zich beter afvragen of je wel met de juiste mensen aan tafel zit. 😉

CONCLUSIE

Ook wanneer je aan het werken bent aan een bepaald lichaamsdoel, kan je gewoon buiten de deur eten. 

Door te eten zoals je normaal doet, de menukaart alvast te bekijken, een gebalanceerde maaltijd te kiezen, dingen te vragen waar je over twijfelt, niet tegen alles ja te zeggen en je keuzes niet te laten beïnvloeden door anderen, kan jij namelijk gewoon een juiste keuze maken en optimaal genieten! 

Ik ben erg benieuwd of jij nog een andere tip hebt die jou helpt wanneer je uiteten gaat. Dus laat het vooral weten in de reacties hieronder! 

3 thoughts on “Met Deze 6 Tips Maak Jij Een Juiste Keuze In Een Restaurant Tijdens Het Uit Eten Gaan

  1. Lauren de Bruijn zegt:

    Ik ga volledig akkoord dat als je met iemand gaan uit te eten moet je de keuze zelf maken. Bijvoorbeeld, mijn vrienden proberen me vaak te overtuigen dat ik een ander gerecht moet bestellen. Daarom vind ik leuk om het menu door te kijken voordat ik naar een café ga zodat niemand mijn keuze zal kunnen beïnvloeden. Bedankt voor de tips, ik zal die proberen!

    • jorellafit
      jorellafit zegt:

      Goed bezig! Jij bent verantwoordelijk voor je eigen keuzes en die moet je door niemand laten beïnvloeden 🙂 Graag gedaan en leuk dat je ermee aan de slag gaat. Liefs, Estrella.

  2. Pingback: On The Go: Met Deze 3 Opties Ben Jij Altijd Voorzien Van ‘Gezonde’ Voeding

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *