Als je wilt weten hoe je snel vet kunt verliezen zonder jezelf te hoeven uithongeren, is dit de blogpost waar jij al die tijd naar opzoek bent geweest!

​We weten allemaal hoe we snel gewicht kunnen verliezen: 

Zo min mogelijk eten en zo veel mogelijk cardio doen.

Ik kan je garanderen dat je afvalt wanneer je dit doet.

Of je uiteindelijk tevreden bent, is weer een ander verhaal. 

Waarom?

Omdat de weegschaal je harde werken zal belonen, maar de spiegel dit alles behalve doet. 

Je bent dan misschien wel minder 'dik' dan voorheen, maar je ziet er tegelijkertijd mager uit, en dat is (hoogstwaarschijnlijk) niet je doel.

DIËTEN

Het voorbeeld hierboven, is een perfect voorbeeld van een 'ik honger mezelf uit'-dieet. Of beter gezegd: een perfect voorbeeld van de meeste diëten in de wereld van tegenwoordig. 

Het voordeel van deze diëten is dat je binnen no-time afvalt, maar het nadeel is eigenlijk veel groter (en wordt vaak vergeten): je verliest niet alleen vet, maar ook spiermassa, en dat is alles behalve goed voor je lichaamssamenstelling (en daar komt ook nog eens bij dat de kilo's er binnen enkele weken vaak weer aanzitten!)

Dat is dan ook de reden dat ik in deze blog vier redenen beschrijf om vet te verliezen en niet per se gewicht te verliezen.

In deze blog zal je dus leren hoe je snel vet kunt verliezen, maar ook hoe je dit kunt doen op een manier waarbij je je spieren (en geestelijke gezondheid) behoudt. Let's burn!

1. GEBRUIK NIET EEN TE GROOT CALORIEËN TEKORT

Verschillende onderzoeken hebben uitgewezen dat je alleen (snel) vet kunt verliezen door minder calorieën (energie) te eten dan je verbrandt.

De reden dat je meer vet hebt dan je eigenlijk zou willen, is dan dus logischerwijs doordat je meer calorieën eet dan je verbrandt. Logisch dus dat het tegenovergestelde ervoor zorgt dat dit weer verdwijnt.

Wanneer je besluit om minder calorieën te eten dan je verbrandt, noemen we dit een calorieën tekort.

Wanneer je lichaam in dit tekort zit, krijgt je lichaam niet de energie die het nodig heeft voor dagelijkse activiteiten en zal het dus ergens anders energie vandaan moeten halen: je lichaamsvet. 

Maar er zit natuurlijk een maar aan...

Hoe groter je tekort namelijk is, hoe sneller je gewicht verliest, maar wanneer het calorieën tekort te groot wordt, gebeurt het volgende:

  • Een groot gedeelte van het gewicht dat je verliest, is water: dit gewicht verdwijnt snel, maar zit er ook snel weer aan.

    Laten we er even een voorbeeld bij pakken: stel je valt in een week 2,5 kg af, dan is tenminste 50% en maximaal 75-80% hiervan water. Dit 'verloren' gewicht kan na 1-2 dagen 'normaal' eten er gewoon weer bij zitten! 

  • Je verliest ook spiermassa. Hierbij geldt: hoe minder je eet, hoe meer spiermassa je verliest.

    Wanneer je spiermassa verliest, zal je een meer magere look krijgen en vertraag je daarbij je metabolisme en verhoog je de kans op ziektes.

  • Je gaat je alleen maar slechter voelen. 

    Je energie zal afnemen, je zult meer cravings krijgen en je wordt mentaal minder sterk.

Kortom een te groot energie-tekort is alles behalve een goed idee! 

Wij schrijven voor onze klanten dan ook altijd een calorie-tekort van 15 tot 25% voor (wat betekent dat je tussen de 15 en 25% minder eet dan je lichaam dagelijks nodig heeft). 

Het volgende onderzoek heeft laten zien dat deze percentages ervoor zorgen dat je snel vet verliest zonder daarbij spiermassa te verliezen.

Mocht je willen weten wat ik precies eet om af te vallen, vul dan hieronder je naam en e-mailadres in en download mijn huidige voedings- en trainingsschema. Hierin vertel ik exact wat ik op dit moment doe!

2. EET VEEL EIWITTEN

Dat eiwitten belangrijk zijn, is algemeen bekend. 

Maar waarom eigenlijk?

Kortom: eiwitten zijn onmisbaar en al helemaal als je in een calorieën tekort zit. 

Nu we dit weten, blijft er nog één vraag over: hoeveel eiwitten heb je nodig? 

Wij adviseren om tijdens het afvallen 2 gram eiwitten per kilogram lichaamsgewicht te eten!

Mocht je de rest van je macronutriënten ook willen berekenen? Dan kan dat met het dit stappenplan

3. DOE VEEL COMPOUND OEFENINGEN

Er zijn tegenwoordig ontzettend veel manieren en oefeningen om je spieren te trainen, maar wanneer het zo snel mogelijk opbouwen van spiermassa en kracht je doel is, blijven compound oefeningen het beste (vrijwel alle oefeningen zonder het gebruik van machines).

Zou je misschien niet zeggen aangezien je met machines juist een pomp kunt creëeren, maar toch is het zo!

Ik heb in eerdere blogs al eens vaker compound oefeningen aan bod laten komen, maar voor degene die het nog niet weten:

Compound oefeningen zin oefeningen waarbij je je richt op meerdere grote spiergroepen, zoals de squat, deadlift en bench press.

Het is het beste om deze oefeningen uit te voeren met zware gewichten omdat je op deze manier je spieren het beste 'beschadigt', wat de voornaamste oorzaak voor spiergroei is!

We adviseren om tijdens iedere workout minstens 2 compound oefeningen aan het begin van de workout te verwerken. 

4. VOEG HIIT-TRAINING AAN JE ROUTINE TOE

HIIT-cardio is het type cardio dat ik het liefst omschrijf als: kort maar krachtig.

Geloof me, als je zonder een voldaan gevoel de gym uitloopt, is dat met behulp van HIIT-cardio direct verdwenen!

Ik ben er dan ook groots fan van en niet alleen om het voldane gevoel. 

Onderzoek heeft namelijk aangetoond dat het in 25 minuten net zo veel vet verbrandt als dat je 60 minuten op een schuine loopband staat! 

Heb je niet alleen beter resultaat, maar ook nog eens 35 minuten extra op een dag om aan andere dingen te besteden! 🙂

En dat is nog niet alles, er is namelijk nog een voordeel:

HIIT-cardio zorgt ervoor dat je je spiermassa beter behoudt dan dat dit bij LISS-cardio het geval is. Dit komt doordat je minder cardio hoeft te doen voor hetzelfde resultaat! 

Wanneer je nog snel wat vet wilt verbranden, raad ik het aan om te beginnen met 2 HIIT workouts (naast je normale workout routine) per week toe te voegen.

Mijn favoriete manier van HIIT-cardio is als volgt:

  • Ga op de crosstrainer staan en begin met een warming up van 2,5 minuut op normaal tempo.
  • Wissel vervolgens 20 minuten het volgende af: 30 seconde voluit sprinten, gevolgd door 1 minuut op rustig (langzaam) tempo.
  • Sluit af met een cooling down op rustig tempo van 2,5 minuut.

Geloof me; je gaat zweten als een otter!! En yup, je kan echt sneller vet verliezen zonder dat je meer dan een uur aan cardio hoeft te doen per week! 🙂

CONCLUSIE​

Kortom, om snel vet te verliezen hoef je jezelf alles behalve uit te hongeren en zijn uren cardio ook meer dan overbodig. 

Het gaat om het juiste (vooral niet te grote) calorieën tekort in combinatie met een juiste verhouding macronutriënten en training.

Mocht jij toch ergens moeite mee hebben of denk je goed bezig te zijn, maar wil het je niet lukken om die laatste beetjes vet weg te krijgen?

Dan kan je mij altijd contacten via: estrella@jorellafit.nl! Ik sta namelijk klaar om jouw vragen te beantwoorden!

Heel veel succes en ik spreek je snel!

  • Haha wow, de timing van deze blog was perfect. Ik stond vanochtend op met het idee om me eindelijk eens aan HIIT op de treadmill te wagen, en las tijdens mijn ontbijt deze blog. Ideaal dus om me over de streep te trekken:) Net m’n sessie achter de rug, en JESUS dat was inderdaad behoorlijk zweten, haha! Maar veel leuker dan een halfuur aan hetzelfde tempo rennen – dat doe ik graag buiten, maar op de loopband wordt dat snel vervelend. Goeie blog weer!

    • Hi Mathilde, goed om te horen dat de blog precies op het goede moment kwam! Hihi, zwaar is het he, maar het geeft wel een lekker voldaan gevoel! Bedankt voor je leuke reactie 🙂

  • >