Terwijl de fitness oefeningen, HIIT-cardio sessies en 10K runs je om de oren vliegen, is en blijft het een feit dat voeding nog steeds het allerbelangrijkste is voor het behalen van jouw doelen.

Maar wat is nou juist en wat moet jij vooral niet doen om jouw doelen te behalen? 

Dat is iets wat met de dag onduidelijker wordt, aangezien er nu zelfs mensen zijn die beweren te kunnen leven op lucht. Ja I know, het klinkt als een grapje, maar typ het zelf maar is in op Google: breatharianism, het bestaat echt!!

Dat het leven op lucht niet werkt, had je waarschijnlijk al wel kunnen bedenken, maar de kans is groot dat jij over de volgende 4 'eetfouten' nog wel anders denkt...

1. NIET GENOEG ETEN

Afvallen en minder eten, gaan voor veel mensen hand in hand. 

Op zich niet vreemd, want wanneer je wilt afvallen, zal je ook minder moeten eten dan dat je lichaam verbrandt. ​

Maar wat is minder? En wanneer eet je te weinig?

Helaas kan ik deze vraag niet zo 1,2,3 beantwoorden aangezien ieder lichaam anders is.

Wat ik je wel kan adviseren, is om even naar de volgende blog te gaan en daar zelf uit te rekenen hoeveel calorieën jij nodig hebt wanneer je wilt afvallen:

Door dit te doen ben je er zeker van dat je niet te weinig eet, want dit heeft vervelende gevolgen (bijvoorbeeld: weinig energie, het verliezen van je spiermassa en het hebben van eindeloze cravings).

2. VET VERBANNEN

Vet is net als eiwitten en koolhydraten één van de drie macronutriënten die je lichaam nodig heeft. Het verbannen van vet wanneer je wilt afvallen, is dan ook een no-go.

Waarom niet? Omdat vetten, net als de andere 2 macronutriënten, belangrijke functies hebben voor jouw lichaam.

Zo is vet een belangrijke brandstof voor je lichaam, stimuleert het je vetverbranding en onderdrukt het je hongergevoelens.

Allemaal niet geheel onbelangrijk tijdens het afvallen!

Dat je voldoende vetten moet blijven eten, wordt alleen soms weer heel letterlijk genomen...

Zo zie ik vaak genoeg mensen een hele avocado op hun crackers smeren of een zak ongezouten noten leeg eten, en dat is natuurlijk ook weer niet de bedoeling.

Met het feit dat je vet niet moet verbannen, bedoel ik dus ook weer niet dat je het onbeperkt kan eten. Houd het bij 20 tot max 30% van je dagelijkse calorieën, dan zit je helemaal goed!

3. GEEN KOOLHYDRATEN MEER ETEN

Net als vetten, lijken bij sommige mensen koolhydraten ineens een vijand te worden wanneer er wat kilo's af moeten.

Niet zo gek ook, want een groot deel van de koolhydraatbronnen die we tegenwoordig binnenkrijgen zijn niet bepaald 'afval-proof'.

Ik bedoel, vroeger haalde men alleen koolhydraten uit fruit en groente, maar inmiddels is dit veranderd naar een walhalla aan frambozenvla, stroopwafels, double chip chocolate koekjes, salted caramel ijs, muffins met een roze glazuurlaag en weet ik het wat.

De 'normale' koolhydraatbronnen worden hierbij bijna vergeten, dus het is ook niet heel raar dat mensen er dan maar voor kiezen om maar meteen alle koolhydraten uit hun voedingspatroon te halen.

Helaas is dit niet de juiste keuze, want met het skippen van al je koolhydraten, zal je binnen no-time merken dat jouw energielevel van 100 naar 0 terugzakt (iets wat Jordy nu ervaart)! 

4. DENKEN DAT AAN 'GEZOND' ETEN GEEN GRENS ZIT

Waar denk jij aan bij gezond eten? Kip? Pasta? Rijst? Broccoli? Crackers met kipfilet? Havermout met banaan? Noten? 

Het maakt ook eigenlijk niet uit, want wat ik met punt 4 duidelijk wil maken, is eigenlijk heel simpel:

Wanneer je veel van iets eet (gezond of ongezond), bereik je sneller je dagelijkse caloriedoel.

Klinkt super logisch en dat is het ook, maar toch gaan veel mensen hierbij de mist in.

Let dus goed op, want onbeperkt opscheppen zit er dus ook bij een gezonde maaltijd helaas niet in! 

Vind jij het lastig om in te schatten welke hoeveelheden voor jou juist zijn om jouw doelen te behalen? Download dan onze gratis quick-start guide en start vandaag nog met het werken aan jouw doelen!

>