Het niet kunnen afvallen wordt vaak gekoppeld aan de hoeveelheid suikers die je dagelijks eet. 

Suiker hoeft niet per se de boosdoener te zijn, maar 10 makkelijke manieren om je  suikerconsumptie te verminderen, zijn nooit verkeerd om te delen.

Het consumeren van te veel dagelijkse suikers, schuilt in een klein hoekje, want vaak weten we niet eens dat sommige 'gezonde' producten bomvol zitten met suikers.

Laten we maar snel kijken welke 10 makkelijke manieren ik vandaag met jou deel...

1. WEET HET VERSCHIL TUSSEN GOED EN MINDER GOED

Ga niet gelijk als een freak alle producten die suikers bevatten weggooien in de prullenbak. Eerst zal je voor jezelf duidelijk moeten krijgen dat er een verschil is in natuurlijke suikers en toegevoegde suikers.

Groente en fruit bevatten natuurlijke suikers waar je je niet te druk om moet maken. Deze producten bevatten namelijk ook andere voedingsstoffen zoals vezels en vitamines. Hierdoor worden ze niet op dezelfde manier verwerkt door je lichaam als bijvoorbeeld een Twix reep of Bounty bar. 

Met andere woorden, de suikers in appels en paprika's bevatten dan wel dezelfde hoeveelheid calorieën als suikers in een Twix, maar worden compleet anders opgenomen door je lichaam. Het eten van teveel dagelijkse appels of paprika's kunnen wel nog steeds zorgen dat je niet afvalt, omdat je te veel dagelijkse calorieën eet.

Hoeveel calorieën je dagelijks nodig hebt voor jouw doel, kan je bekijken in deze blog:

2. KIJK UIT VOOR ANDERE BENAMINGEN

Nu dat je weet welke producten 'gezonder' voor je zijn in vergelijking met andere producten, moet je zeker niet stoppen met opletten.

Er zijn namelijk meer dan 56 benamingen voor suiker en de voedingsproducenten proberen je maar al te graag te misleiden. Zo kan er bijvoorbeeld high fructose corn syrup opstaan, agave, rietsuiker, bruine suiker​, sucrose of al het andere met 'ose' op het einde. 

Kijk ook altijd naar de eerste 3 ingrediënten ​van het product. Producenten moeten namelijk de ingrediënten op volgorde van hoeveelheid op het label plaatsen. Als suiker dus ergens bovenaan staat, weet je dat het product veel suiker bevat. 

3. WEET WAT JE DRINKT

De meeste mensen halen hun dagelijkse 'slechte' suikers uit frisdrank en andere suikerhoudende dranken. Het zijn calorieën waar je lichaam helemaal niks mee kan (behalve na een flinke inspanning van een training). Vaak leveren blikjes, pakjes en flessen van een halve liter frisdrank tussen de 30-50 gram suiker op. 

Iedere gram suiker mag je meetellen als 4 calorieën, dus tel maar uit je winst verlies.

Kijk naar frisdranken zonder toegevoegde suikers of met zoetstoffen. Veel mensen vrezen nog steeds dat deze zoetstoffen slecht voor je zijn, maar onderzoeken hebben (nog) niets kunnen aantonen. En trouwens, wat is er slechter: een paar kilo te veel wegen of een 'gezond' gewicht?

4. KOOP ONGEZOETE PRODUCTEN

Of je nu appelmoes, amandelmelk, pindakaas of ingeblikt fruit koopt, zoek een ongezoete variant. Als je deze producten met "geen toegevoegde suiker" en "ongezoete" labels tot jouw Best Friends Forever lijstje toevoegt, bespaar je in de loop van een jaar tonnen aan suiker en calorieën.

5. SNOEP UIT DE NATUUR

Wat moet je nou kopen als vervanging voor al die lekkere snacks? Nou, snoep uit de natuur! 

Met producten die niet zijn bewerkt kan je bijna nooit de mist ingaan. In feite is het eten van fruit een van de gezondste manieren om je zoete trek te stillen.

Om ervoor te zorgen dat je fruitige snack je wel vult, kan je het koppelen met het eten van 'gezonde' vetten. Je kan hierbij denken aan noten of pindakaas (die langzaam verteren), zodat je lichaam langer bezig is met het verteren is van je 'gezonde' snack.​

6. KIJK UIT VOOR GEDROOGD FRUIT

We hebben het net over fruit gehad als gezonde snacks, maar voor gedroogd fruit moeten we oppassen. Dit kunnen namelijk gevaarlijke suikerbommetjes zijn. 

Voedingsproducenten voegen vaak extra stofjes toe aan het gedroogd fruit om ze langer houdbaar te maken. Zo wordt er vaak extra suiker, siroop en sapconcentraat toegevoegd. Mijn advies? Gewoon lekker fruit eten dat niet is gedroogd of even extra goed kijken op de verpakking van het product. ​

7. ZORG VOOR EEN JUISTE BALANS

Het is natuurlijk niet zo dat je nooit meer een stukje (of meerdere stukjes) chocolade mag eten, want dat is gewoon veel te lekker. Ik ga je ook niet verplichten om dagelijks alles wat 'slecht' is te vervangen door fruitsnacks, want deze bevatten ook gewoon suikers.

Wat je wel kan doen, is zorgen voor wat meer balans tussen de producten die je eet. 

Eet je normaal gesproken ​4 blokjes chocolade? Neem dan de volgende keer 2 stukjes en een halve sinaasappel. Kortom, verminder je 'slechte' snack en vervang dit voor een 'gezondere' optie. 

Hierdoor krijg je een kleinere stijging van je bloedsuikerspiegel, waardoor je zoete cravings niet groter worden!

8. SAAIE ZUIVEL

Als het op zuivelproducten aankomt, is het verstandig om dit saai te houden. Val niet voor de verschillende smaakjes, maar keep it simple!

Natuurlijk is die strawberry cheesecake yoghurt heel lekker, maar weet wel dat deze extra suikers en calorieën bevat in vergelijking met 'natuurlijke' yoghurt. 

Wat je beter kunt doen, is de natuurlijke versie kopen en er thuis wat kaneel, rode vruchten en zelfgemaakte granola opdoen. 

9. GA VOOR PURE CHOCOLADE

Ben jij een chocoholic? Ga dan voor pure chocolade in plaats van witte- of melkchocolade. Andere varianten buiten pure chocola bevatten vaak wel meer dan 2x zoveel suikers en kunnen dus zorgen voor een behoorlijk aantal extra calorieën.

Pure chocolade heeft ook vier keer meer ijzer en buikvulling vezels in vergelijking met de melkvarianten.​ Niet nadenken, gewoon voor puur gaan!

10. VERVANG RODE SAUZEN VOOR VERSE TOMATEN

Het is echt niet nodig om extra suikers toe te voegen aan rode sauzen, maar toch zitten deze producten zoals ketchup en curry er vol mee. Vaak worden er voor deze sauzen uitgedroogde tomaten gebruikt, waardoor de smaak moet worden opgevuld met extra suiker.

Jouw beste optie? Snijd wat verse tomaten in kleine blokjes en bak deze in de pan met een klein beetje olijfolie en eventueel een klein uitje, knoflook​ en/of wat basilicum als vervanging voor de rode saus uit de supermarkt.

En als je dan toch verslaafd bent aan ketchup? Kijk even goed in de verschillende supermarkten, want vaak bestaan er ook opties met 50% minder toegevoegde suikers!​

CONCLUSIE

Met deze tien tips maak je het consumeren van te veel suiker in ieder geval een stuk kleiner.

Nogmaals, suiker hoeft niet per se slecht voor je te zijn, maar het zorgt in veel gevallen wel voor de extra calorieën waardoor je niet afvalt of juist aankomt.

Natuurlijk zijn er nog veel meer manieren om je dagelijkse suikerconsumptie te ​verminderen, maar dit zijn de tien manieren die naar mijn mening het meeste impact kunnen hebben.

Heb jij nog een goede manier? Laat het dan vooral weten in de reacties hieronder, want ik ben benieuwd of jij nog creatieve manieren hebt!​

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *